Research Papers
Business and Law
Economics
Patērētāju noskaņojuma faktoru analīze ekonomiskajā socio...-
Patērētāju noskaņojuma faktoru analīze ekonomiskajā socioloģijā
Nr. | Chapter | Page. |
IEVADS | 4 | |
1. | FAKTORU ANALĪZES NOVADĪŠANAS BŪTĪBA UN METODOLOĢIJA | 6 |
1.1. | Faktoru analīze: saturs un galvenie jēdzieni | 6 |
1.2. | Faktoru analīzes matemātiskais modelis | 10 |
1.3. | Korelāciju un faktoru matricas ģeometriskā interpretācija | 18 |
1.4. | Daudzfaktoru modelis | 22 |
1.5. | Faktoru analīzes veikšanas kārtība un trūkumi | 27 |
2. | PATĒRĒTĀJU NOSKAŅOJUMA FAKTORU ANALĪZE AR PROGRAMMAS SPSS PALĪDZĪBU | 30 |
2.1. | Faktoru analīzes pielietošanas iespējas ekonomiskajos pētījumos | 30 |
2.2. | Patērētāju noskaņojuma faktoranalīze Daugavpilī (2003.g. maijs) | 33 |
2.3. | Patērētāju noskaņojuma faktoru analīze Daugavpilī (2002.g. decembris) | 51 |
2.4. | Patērētāju noskaņojuma indeksa struktūras faktori | 56 |
2.5. | Daugavpils patērētāju noskaņojuma dinamika un tendences | 60 |
NOSLĒGUMS | 68 | |
LITERATŪRA | 70 | |
PIELIKUMI | 73 | |
VĀRDNĪCA | 84 |
NOSLĒGUMS
Veiktās analīzes noslēgumā nepieciešams vēlreiz apstāties pie pamatjautājumiem, kuri nepieciešami materiāla uztverei kopumā, kompleksās sapratnes un ekonomisko pētījumu faktoru analīzes praktiskam pielietojumam.
Vispirms nepieciešams skaidri izprast faktoru analīzes būtību un pielietojamības sfēru. Šai sakarā pamatmomenti ir sekojošie: faktoranalīze – tā ir metode, ar kuras palīdzību izejošie dati pārveidojas jaunos, savstarpēji nesaistītos mainīgajos, kurus sauc par faktoriem, un katrs faktors kļūst par izejošo mainīgo lineāro kombināciju.
Faktoranalīze var būt veikta ar diviem dažādiem paņēmieniem (atkarībā no mērķa):
• galveno komponentu analīzi (principal component analysis) pielieto situācijās, kad lielu daudzumu mainīgo nepieciešams apvienot dažās grupās (faktoru), katra no kurām ietver sevī līdzīgu mainīgo komplektu;
• kopējo komponentu analīzi (common factor analysis) pielieto, lai izpētītu saikni starp izejošajiem mainīgajiem.
Sekojošais, ko nepieciešams izprast augsta līmeņa pētniekam – tas ir veicamās faktoru analīzes algoritms. Neskatoties uz to, ka pašlaik veicamās faktoranalīzes procedūra (tāpat kā praktiski visas statistisko un socioloģisko datu apstrādes metodes) ir automatizēta ar datoru programmu palīdzību, augsta līmeņa pētniekam jāsaprot faktoru analīzes matemātisko modeli, jo dators – tas ir tikai līdzeklis, kurš paātrina aprēķinus, bet tas nekādi nespēj aizvietot pētnieka smadzenes.
Un pēdējais, pats interesantākais un radošākais faktoru analīzes veikšanas etaps, kurš prasa no pētnieka zinātnisko intuīciju un komplekso domāšanu, ir iegūto faktoru interpretācija un izskaidrojums.
Tas ir pats interesantākais, bet tajā pašā laikā pats atbildīgākais pētījuma etaps, jo tieši tas slēpj sevī vai nu kaut kā jauna atklājumu, vai arī izgāšanos, kurš parāda, ka faktoru analīze nav izdevusies.
Un visbeidzot ar pārliecību var konstatēt, ka Daugavpils mājsaimniecību patērētāju noskaņojuma faktoru analīze ir izdevusies. Pamatfaktori, kuri izskaidro izpētāmās parādības (patērētāju noskaņojums) Daugavpilī, ir esošais ģimenes materiālais stāvoklis un nākotnes ekonomiskās situācijas vīzijas pilsētā un valstī. Nepieciešams atzīmēt, ka, kā parādīja dotā pētījuma dinamika, laika gaitā tāda ekonomiskā parādība, kā mājsaimniecības patērētāju noskaņojums mūsu pilsētā sarežģīsies, tāpēc uzrodas jauni faktori, kuri nosaka dotās parādības raksturu. Bez tam, notiek mājsaimniecību uzvedības motivācijas maiņa. Ekonomiskās nestabilitātes nosacījumos cilvēki zaudē stratēģisko situācijas uztveri, bet patērētāju domāšana strādā pašreizējā laika režīmā.
Mājsaimniecību patērētāju noskaņojumu fenomens ir dinamiski ekonomiskā parādība, tāpēc sāktos pētījumus nepieciešams turpināt periodiskā monitoringa režīmā. Patērētāju noskaņojumu mērījumu indikatorus var izmantot lietišķam prognozējošam mērķim. Ar patērētāju noskaņojumu indikatoru uzskaiti var reģionālā griezumā reāli koriģēt starplaiku uzdevumus pilsētas sociāli ekonomiskajā attīstības politikā.
…
Dotajā darbā apskatāmā metode – faktoru analīze – ir svarīga un vajadzīga slēpto savstarpējo saišu un faktoru meklējumiem, kuri nosaka un virza pētāmās ekonomiskās parādības eksistenci un attīstību. Faktoru analīze ir kā darbojošais zinātniskais instruments, kurš paaugstina pētījuma rezultātā iegūstamo ticamības pakāpi ar kādu objektu ekonomikā.
- Firmas finansiālā stāvokļa analīze
- Pamatlīdzekļu izmantošanas ekonomiskā analīze
- Patērētāju noskaņojuma faktoru analīze ekonomiskajā socioloģijā
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Firmas finansiālā stāvokļa analīze
Research Papers for university50
-
Komercbankas iekšējās vides faktoru analīze
Research Papers for university48
Evaluated! -
Latvijas uzņēmēju eksportspēja un to ietekmējošo faktoru analīze
Research Papers for university8
-
Patērētāju interešu aizsardzība tirgus ekonomikā
Research Papers for university31
-
SIA "Jelgavas Lielā aptieka" peļņu ietekmējošo ekonomisko faktoru analīze
Research Papers for university14