Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
7,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:771423
 
Author:
Evaluation:
Published: 04.01.2005.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 27 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    3
1.  Patērētājam ir tiesības tikt uzklausītam    4
1.1.  Par ko var sūdzēties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC)    4
1.2.  Patērētāju tiesību aizsardzības centra apkopotie dati par iesniegumiem, sūdzībām, konsultācijām un tirgus uzraudzību    7
2.  Patērētājam ir tiesības uz informāciju    15
2.1.  Pienākums sniegt informāciju    15
2.2.  Negodīgi līguma noteikumi    17
3.  Patērētājam ir tiesības izvēlēties    18
3.1.  Piedāvāto produktu cenas    18
3.2.  Patērētāju kreditēšana    20
4.  Patērētājam ir tiesības uz preču drošumu    23
4.1.  Vispārējais produktu drošums    23
4.2.  Ražotāju, tirgotāju atbildība    24
4.3.  Jaunās pieejas direktīvas    26
4.4.  Līguma noteikumiem neatbilstoša prece, pakalpojums    28
5.  Ieteikumi patērētājam    32
6.  Ieteikumi uzņēmējam    35
7.  Praktiskais pētījums. Aptaujas rezultātu analīze    36
  Secinājumi un priekšlikumi    45
  Izmantotā literatūra    48
  Pielikums – Anketa    49
Extract

Latvijā noteicošā ir brīvā tirgus konkurence, kas novējojama lielākajai daļai preču un pakalpojumu grupu. Pastāvot sīvai konkurencei, pārdevējiem būtu jārūpējas ne tikai par patērētāju apmierinātību un lojalitāti, bet arī par to tiesību ievērošanu. Bet diemžēl nākas secināt, ka par to domā tikai tālredzīgi uzņēmumi un tie, kas to var atļauties. Savukārt sfērās, kur valda monopols (piemēram, īres un komunālie pakalpojumi) – patērētājs ir visneaizsargātākais.

Patērētāju tiesību aizsardzības pamati meklējami 1962. gada 15. martā, kad tika publiskoti ASV prezidenta Džona Kenedija patērētāju tiesību aizsardzības pamatprincipi. Tie bija četri:
patērētājam ir tiesības uz preču drošumu;
patērētājam ir tiesības uz informāciju;
patērētājam ir tiesības izvēlēties;
patērētājam ir tiesības tikt uzklausītam.
Vairāk nekā 20 gadu vēlāk, 1985. gada 9. aprīlī, šie Dž. Kenedija izvirzītie patērētāju tiesību aizsardzības pamatprincipi tika ņemti par pamatu ANO Ģenerālās asamblejas pieņemtajiem patērētāju tiesību aizsardzības pamatprincipiem, papildinot jau četrus esošos ar vēl diviem:
patērētājam ir tiesības uz izglītību savu tiesību aizsardzības jautājumos;
patērētājiem ir tiesības apvienoties sabiedriskajās organizācijās.
Visi šie principi ir ievēroti arī veidojot Latvijas likumdošanu par patērētāju tiesībām un interešu aizsardzību.

Patērētāju tiesības ir svarīgi pārzināt gan pārdevējiem, gan pircējiem. Pircējiem, tas ir būtiski, lai aizsargātu savas intereses, savukārt pārdevējiem jāapzinās, ka par šo tiesību pārkāpšanu viņiem nāksies atbildēt tāpat kā par jebkura cita likuma pārkāpšanu.
Šo tematu mēs izvēlējāmies tādēļ, ka vēlējāmies noskaidrot cik aizsargāts ir Latvijas patērētājs, vai cilvēki pārzin savas tiesības, kā arī tāpēc, lai turpmāk mums pašām nenāktos ciest no mūsu patērētāju tiesību pārkāpšanas.
Darbā ir apskatītas gan teorētiskas pamācības, gan arī pircēju un tirgotāju stāsti par patērētāju tiesībām, to pārkāpumiem un pildīšanu.
Patērētāju aizsardzības likumā ir teikts: ..patērētājam jādod iespēja pilnībā realizēt tādu preci vai saņemt tieši tādu pakalpojumu, kādu patērētājs vēlas. Lai šīs tiesības aizsargātu, ir izveidots Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk tekstā – Centrs vai PTAC).
Patērētāju tiesību aizsardzības centra mērķis ir īstenot patērētāju tiesību un interešu aizsardzību. Centra kontrolē ir nepārtikas preces, izņemot medicīnas preces, zāles, veterinārās zāles, farmaceitiskie produkti, dzīvnieku kopšanas līdzekļi un sadzīvē lietojamā ķīmija.
Centrs ir valsts pārvaldes iestāde Ekonomikas ministrijas pārraudzībā, Centra darbību finansē no valsts budžeta līdzekļiem un tam ir šādas struktūrvienības:
Patērētāju tiesību aizsardzības un reklamāciju daļa;
Kontroles daļa;
Patērētāju informēšanas nodaļa;
Rēzeknes reģionālais sektors;
Grāmatvedības un darba algu daļa.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra veiktās funkcijas:
Centrs organizē un koordinē patērētāju tiesību aizsardzības valsts politikas īstenošanā iesaistīto uzraudzības un kontroles iestāžu un patērētāju tiesību aizsardzības sabiedrisko organizāciju sadarbību.
Centrs izskata patērētāju iesniegumus un sūdzības par patērētāju tiesību pārkāpumiem.
Centrs uzrauga nepārtikas preču (izņemot medicīnas preces, zāles, veterinārās zāles, farmaceitiskos produktus, kosmētiskos līdzekļus, veterinārfarmaceitiskos produktus, dzīvnieku kopšanas līdzekļus, sadzīvē lietojamās ķīmiskās vielas un ķīmiskos produktus) tirdzniecību un pakalpojumu sniegšanu.
Centrs sniedz juridisku palīdzību patērētājiem un var aizstāvēt tiesā patērētāju tiesības un ar likumu aizsargātās intereses.

Kā Centrs palīdz patērētājiem:
informē par patērētāju tiesībām;
konsultē kā rīkoties, ja patērētāju tiesības ir pārkāptas;
informē par preču iegādes un pakalpojumu izmantošanas iespējām;
informē par nedrošām precēm;
konsultē par iegādāto preču vai izmantoto pakalpojumu kvalitāti;
organizē iegādāto preču vai izmantoto pakalpojumu ekspertīzi;
izskata iesniegumus un sūdzības par patērētāju tiesību pārkāpumiem;
palīdz atrisināt konfliktus, kuri radušies ar ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojumu sniedzējiem;
palīdz sagatavot prasības pieteikumus tiesai;
dod atzinumus lietās, kurās prasītāji ir patērētāji;
iesniedz tiesā prasību pieteikumus, lai panāktu patērētāju likumīgo prasību izpildi;
pārstāv patērētāju intereses standartizācijas tehniskajās komitejās;
pārstāv patērētāju intereses normatīvo aktu izstrādes un pilnveidošanas procesā. …

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −6,98 €
Work pack Nr. 1133468
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register