Audzināšana kā sevišķi plaša, dziļa un daudzpusīga dzīves parādība ietver sevī zinātnes un mākslas elementus, varam secināt, ka pedagoģija ir zinātne un audzināšanas māksla.
Zinātne ir pārbaudītas, sistematizētas zināšanas par apkārtējo pasauli un parādībām.
Zinātne ir pamatotu prāta spriedumu sistēma. Ikvienai zinātnei ir savs objekts, ko pētīt. Zinātne pētīšanas gaitā darina spriedumu un atziņu sistēmu par to, kas ir, kā tas ir, vai arī kas bijis un kā tas bijis.
Pedagoģiju var uzskatīt arī par mākslu.
Māksla ir jaunas īstenības radīšana un veidošana tēlos. Gluži tāpat kā zinātnes, arī mākslas priekšmets ir visa pasaule. Māksla rāda īstenību pilnīgākā veidā. Māksla mums ceļ jaunu īstenību, kas pilnīgāka par reālo.
Izglītības ideja prasa, lai mākslinieciskajā izglītībā tiktu ievirzīti visi cilvēki. Mākslai ir tik liela nozīme cilvēka dvēseles izdaiļošanā, ka ikviens cilvēks ar mākslu jāiepazīstina. Mākslinieciskā izglītība no vienas puses sagatavo māksliniekus, bet no otras- publiku. Mākslinieciskā kultūra veidojas mākslinieka un viņa cienītāju kopdarbībā.…