Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
0,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:452892
 
Author:
Evaluation:
Published: 23.04.2007.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
Extract

Mākslas nozīme cilvēka dzīvē
(fragmenti no prof. V. Kincāna lekciju kursa “Estētika”)

Māksla – tā ir viena no sabiedriskās apziņas formām. Tajā pašā laikā tā ir speciāla praktiski garīgā pasaules apgūšanas forma, kura izpaužas dažādos veidos: glezniecībā, mūzikā, teātrī, literatūrā un citur. Māksla ir vienlaicīgi pasaules apgūšana un tās novērtēšana, realitātes atspoguļošana un tās pārvēršana, saskarsme un audzināšana, personības izpausme un dažreiz ideoloģija. Tieši ar savām funkcijām māksla atšķiras no citām cilvēka darbības formām. Tās jēga un nozīme ir sekojoša: tā paplašina indivīda dzīves rāmjus. Tas ir kultūras mehānisms, kurš atveido cilvēka darbību visā tās daudzkrāsainībā un formu bagātībā, attīsta cilvēku garīgi, dara viņu labāku, jūtīgāku, pievieno viņu mūžīgajām vērtībām.
Iedarbojoties uz cilvēku kopumā, māksla izpilda vienlaicīgi vairākas savstarpēji saistītas funkcijas. Komunikatīvā jeb saskarsmes funkcija nozīmē, ka māksla ir zināšanu, domu, jūtu nodošanas veids, cilvēku garīgās savstarpējās iedarbības līdzeklis. Pateicoties kādam mākslas darbam, cilvēks sāk izjust un saprast to, ko viņš agrāk tika nojautis un miglaini saskatījis. Kompensorā jeb baudas funkcija ir saistīta ar emocionāli – juteklisko mākslas raksturojumu. Māksla ļauj cilvēkam aizpildīt savu emocionālo tukšumu. Māksla mūs aizrauj no ikdienišķo rūpju ritma un ievieto kultūras vidē. Māksla dod arī zināšanas. Mākslas izzināšanas un izglītošanas funkcija ir sekojoša: tā palīdz iepazīt dzīvi visā tās daudzveidībā. Mākslai jābūt godīgai un atklātai. Tikai tad var no tās gaidīt patiesu stāstu par dzīvi ar visām tās grūtībām un pretrunām. Mākslas audzinošā funkcija ir saistīta ar spēju iedarboties uz cilvēka garīgo pasauli, ietekmēt tā prātu, jūtas, gribu atbilstoši tiem vai citiem estētiskiem ideāliem. Īsti mākslas darbi iedarbojas pamazām, nemanāmi.
Pēc visa iepriekš minētā var nojaust, ka māksla, piemēram, teātris vai literatūra var būt ļoti noderīga skolā harmoniskas fiziski uz garīgi attīstītas personības veidošanā. Māksla varētu būt kā pedagoģijas mērķu un uzdevumu viens no īstenošanas veidiem. To varam nosaukt par ētiski estētisko audzināšanu, kurai personības attīstībā ir ļoti liela nozīme.

Teātra nozīme skolā

Cik zināms, tad gandrīz katrā Latvijas skolā, neatkarīgi no tā, cik šī skola ir liela vai maza, darbojas kāds dramatiskais vai teātra pulciņš, kuru vada attiecīgi sagatavots skolotājs. Arī es savulaik mācoties skolā esmu piedalījusies tādā pulciņā, kur tika iestudēti dažādi uzvedumi, mazi skečiņi, kuri dažreiz pat bija pašu bērnu sacerēti.

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register