Tirgus izpēte ir datu vākšana, apkopošana un faktu analizēšana, kas saistīta ar visiem mārketinga aspektiem un īpašuma tiesību nodošanas (pārdošanas) problēmām.
Produkta izpēte savukārt ir pircēja reakcija uz produkta izpētīšanu, attieksme pret preci.
Mārketinga pētījumu process savā būtībā sastāv no šādiem posmiem:
Problēmas noteikšana > Mērķu noteikšana > Datu vākšana > Datu analīze > Pārskatu izstrāde.
Mārketinga pētījumi ir sistemātiska datu vākšana, analīze un rezultātu apkopošana par dažādām mārketinga jomām. Tie sniedz informāciju pētniekiem par tirgiem, patērētājiem, konkurentiem, par visu ārējo mārketinga vidi. Uz mārketinga pētījumiem pamatojas mārketinga darbības plānošana, vadošo lēmumu pieņemšana visās jomās. Mārketinga pētījumos tiek izdalīti sekojoši objekti: ārējā uzņēmuma vide, tirgus, patērētāji, konkurenti. Taču katra mārketinga pētījumu objekta klasifikācija ir subjektīva, dažādi autori pielieto dažādas pētījumu metodes un klasifikācijas principus. Mārketinga pētījumi tiek veikti 2 laika griezumos: tekošā momenta pētījumi, attīstības tendences un prognozes. Mārketinga pētījumu nepieciešamība: vides novērošana (monitorings) - nepārtraukta vides novērošana ar mērķi meklēt datus, kas liecina par ārējās mārketinga vides izmaiņām un jaunu problēmu rašanos; problēmas, kuras izpaužas kā simptomi.
Savā mārketinga pētījumā es nolēmu pētīt Rīgas Piensaimnieka ražoto produktu - saldo biezpiena sieriņu „Kārums” - tā popularitāti attiecībā pret citiem produktiem, kuros veikalos tas visbiežāk tiek pirkts, kāds ir šī produkta cenas slieksnis, kad pieprasījums pēc tā krasi samazināsies, cik daudz ir lojālo pircēju, cik daudz ir nepastāvīgo pircēju, kādas jaunas šī produkta šķirnes cilvēki vēlas redzēt savos ledusskapjos. Lai rastu atbildes uz šiem jautājumiem, izmantoju tādu mārketinga pētījuma veidu kā aptauja - konkrētāk - izplatīju ar elektroniskā pasta starpniecību aptaujas anketu pēc iespējas dažādāku vecuma grupu un dzimumu cilvēkiem. Pēc aizpildīto anketu saņemšanas es rezultātus apkopoju un attēloju grafikos, kā rezultātā spēju izdarīt secinājumus par iepriekšminētajiem problēmjautājumiem un izstrādāt priekšlikumus un ieteikumus pārdošanas rezultātu uzlabošanai.…