Research Papers
Business and Law
Law
Privātpersonu procesuālās tiesības un pienākumi iestādē u...-
Privātpersonu procesuālās tiesības un pienākumi iestādē un tiesā
2011 - 2015 years
Nr. | Chapter | Page. |
Anotācija | 4 | |
Annotation | 5 | |
Ievads | 6 | |
1. | Privātpersonas jēdziens administratīvajā procesā | 8 |
1.1. | Privātpersona, kā administratīvā procesa dalībnieks iestādē un tiesā | 11 |
2. | Privātpersonas procesuālās tiesības un pienākumi iestādē | 14 |
2.1. | Privātpersonu procesuālās tiesības iestādē | 14 |
2.1.1. | Tiesības iniciēt administratīvo procesu iestādē | 14 |
2.1.2. | Tiesības uz pārstāvību administratīvajā procesā | 15 |
2.1.3. | Tiesības lūgt procesuālā termiņa pagarināšanu | 16 |
2.1.4. | Tiesības iepazīties ar lietu | 16 |
2.1.5. | Tiesības būt uzklausītam | 18 |
2.1.6. | Tiesības uz administratīvā akta izskaidrošanu | 18 |
2.1.7. | Tiesības apstrīdēt administratīvo aktu | 19 |
2.1.8. | Tiesības iebilst pret privātpersonai nelabvēlīgu iestādes faktisko rīcību | 20 |
2.1.9. | Tiesības uz atlīdzinājumu | 20 |
2.1.10. | Tiesības uz uzziņu par savām tiesībām | 21 |
2.2. | Privātpersonu procesuālie pienākumi iestādē | 22 |
2.2.1. | Privātpersonas pienākums sniegt informāciju | 22 |
2.2.2. | Adresāta pienākums atlīdzināt | 23 |
2.2.3. | Iesniedzēja pienākums samazināt zaudējumus un sadarboties | 23 |
3. | Privātpersonas procesuālās tiesības un pienākumi tiesā | 25 |
3.1. | Privātpersonas procesuālās tiesības tiesā | 25 |
3.1.1. | Pieteicēja procesuālās tiesības tiesā | 25 |
3.1.2. | Trešās personas tiesības | 26 |
3.1.3. | Tiesības uz pārstāvību | 27 |
3.2. | Privātpersonas procesuālie pienākumi tiesā | 28 |
4. | Sabiedriskās aptaujas „Privātpersonas tiesības un pienākumi tiesā un iestādē” analīze | 29 |
Nobeigums | 31 | |
Literatūra un darbā lietoto avotu saraksts | 33 |
NOBEIGUMS
Secinājumi:
1. Katram tiesību subjektam ir savs tiesiskais statuss, kas raksturojas ar noteiktiem pienākumiem un tiesībām. Privātpersonu kā administratīvi tiesisku subjektu statusam ir raksturīgi publiskie pienākumi un publiskas subjektīvās tiesības
2. Privātpersonai, kā administratīvā procesa dalībniekam iestādē un tiesā var būt dažādi statusi. Privātpersona var būt: iesniedzējs, adresāts, trešā persona un pieteicējs.
3. Svarīgi privāto tiesību juridisko personu nošķirt no publisko tiesību juridiskajām personām, kas jau kā iepriekš tika minēts ir, piemēram, pašvaldības.
4. Administratīvā procesa dalībnieks procesā var piedalīties pats vai arī izmantojot pārstāvja palīdzību vai starpniecību.
5. Privātpersona ir tiesības lūgt pagarināt tikai iestādē un tiesā noteiktos termiņus – „likumā noteiktos termiņus pagarināt nevar”.
6. Ja administratīvais akts var nelabvēlīgi ietekmēt attiecīgās personas tiesības, brīvības vai tiesiskās intereses, šī persona var iesniegt faktus un argumentus, kā arī atkarībā no lietas apstākļiem pieaicināt lieciniekus un iestādei šī informācija ir jāņem vērā.
7. Ja privātpersonai ir pamatotas aizdomas, ka administratīvais akts neatbilst likuma prasībām, nav skaidrs vai ir prettiesisks, tai ir tiesības apstrīdēt administratīvo aktu augstākā iestādē.
8. Valsts pārvaldei vēl joprojām ir lielākas tiesības attiecība pret privātpersonu, tomēr, tā nelabvēlīgu administratīvo aktu izsniegt privātpersonai, kas aizskar tās tiesības un tiesiskās intereses, var tikai tad, ja šāds akts īsteno sabiedrības interešu aizsardzību.
9. Privātpersona pieteicējas statusā administratīvajā procesā var būt tikai tiesā uz personu attiecas tikai tās procesuālās tiesību normas, kas regulē procesu tiesā, tomēr, darba autore uzskata, ka daudzas no iepriekšminētajām tiesībām un pienākumi ir analogi personas tiesībām iestādē, piemēram, tiesības iesniegt pierādījumus, izteikt savus argumentus un apsvērumus utt.
10. Analizējot sabiedrisko aptauju var secināt, ka lielākajai sabiedrībai nav skaidrs, kādas ir viņu procesuālās tiesības un pienākumi iestādē un tiesā.
…
Kā paredz Latvijas Republikas Satversmes 92.panta pirmais teikums „ikviens var aizstāvēt savas tiesības un likumiskās intereses taisnīgā tiesā” , tādēļ arī izstrādājot Administratīvā procesa likumu tā galvenais mērķis bija nodrošināt demokrātiskas tiesiskas valsts principiem atbilstošu administratīvo procesu gan iestādē, gan tiesā. Latvijas likumdevēji ir ieguldījuši milzīgu darbu, lai tiesību normas padarītu pēc iespējas taisnīgākas un atbilstošas Eiropas Savienības prasībām. Darba autore tēmu „Privātpersonas procesuālās tiesības un pienākumus iestādē un tiesā” izvēlējas, jo sabiedrība ar iestādes izdotajiem administratīvajiem aktiem un faktisko rīcību saskaras ik dienu. Administratīvā procesa likums ir salīdzinoši jauns, un administratīvā procesa doktrīna un judikatūra tikai salīdzinoši nesen ir sākusi attīstīties.
- Anglosakšu tiesības agrīnajos viduslaikos (600. - 1066.)
- Etnopolitika Latvijā un nacionālo minoritāšu tiesības starptautiskajos dokumentos
- Privātpersonu procesuālās tiesības un pienākumi iestādē un tiesā
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Etnopolitika Latvijā un nacionālo minoritāšu tiesības starptautiskajos dokumentos
Research Papers for university4
-
Anglosakšu tiesības agrīnajos viduslaikos (600. - 1066.)
Research Papers for university10
-
Publiskās tiesības
Research Papers for university5
-
Ķīlas tiesības nodibināšanas vispārējs raksturojums
Research Papers for university7
-
Darba tiesības LR
Research Papers for university18
Evaluated!