-
Psiholoģija
Nr. | Chapter | Page. |
3. | Ievads | 4 |
4. | Kas ir psiholoģija | 5 |
4.1. | Cilvēka izturēšanā pamatjautājumi | 6 |
4.1.1. | Daba vai audzināšana | 6 |
4.1.2. | Brīvā griba vai determinisms | 7 |
4.1.3. | Psihe vai ķermenis | 7 |
4.1.4. | Vispārīgums vai piederība noteiktai kultūrai | 8 |
4.2. | Teorētiskie novirzieni psiholoģijā | 9 |
4.2.1. | Agrīnie ieskati par psihi un izturēšanos | 9 |
4.2.2. | Psihofizika, introspekcija un strukturālisms | 9 |
4.2.3. | Funkcionālisms un biheiviorisms | 10 |
4.2.4. | Geštaltpsiholoģija | 10 |
4.2.5. | Psihoanalīze | 11 |
4.3. | Mūsdienu teorētiskie novirzieni | 12 |
4.3.1. | Humānistiskais novirziens | 12 |
4.3.2. | Kognitīvais novirziens | 12 |
4.3.3. | Bioloģiskais novirziens | 13 |
4.3.4. | Evolūcijas novirziens | 13 |
4.4. | Psiholoģijas metodes | 14 |
4.4.1. | Teorijas un pētījumi psiholoģijā | 14 |
4.4.1.1. | Teoriju loma | 14 |
4.4.1.2. | Hipotēžu pārbaude | 15 |
4.4.2. | Psiholoģijas metožu veidi | 16 |
4.4.2.1. | Aprakstošie pētījumi | 16 |
4.4.2.1.1. | Individuālo gadījumu izpēte | 16 |
4.4.2.1.2. | Novērojumi dabiskā vidē | 17 |
4.4.2.2. | Korelācijas metodes | 17 |
4.4.2.2.1. | Psiholoģiskie testi | 18 |
4.4.2.2.2. | Intervijas | 18 |
4.4.2.2.3. | Aptaujas | 18 |
4.4.2.3. | Eksperimentālās metodes | 19 |
4.4.2.3.1. | Neatkarīgie un atkarīgie mainīgie | 19 |
4.4.2.3.2. | Nejauša izlase un kontroles grupas | 19 |
4.5. | Kā veidojusies psiholoģijas zinātne | 20 |
5. | Praktiskā darba daļa | 22 |
5.1. | Psiholoģiskā testa atbilžu kopsavilkums | 22 |
6. | Nobeigums | 27 |
7. | Izmantotie informācijas avoti | 28 |
Kas ir psiholoģija
Jau sen cilvēki ir interesējušies par sevi, kāpēc viņi ir tādi un ne citādi, mēģinājuši izskaidrot viņu pašu un savu līdzcilvēku uzvedību. Par to, kas ir psiholoģija, var rakstīt daudz un gari, bet jo dažādāki cilvēki, jo dažādākas domas un jo dažādākas domas, jo dažādāka informācija. Reti kurš izņemot psihologus zina, kas ir psiholoģija. Protams, mēs varam izskaidrot vārdu psiholoģija vienā definīcijā, bet kā jau bija minēts, jo dažādākas domas, jo dažādāka informācija un neviena definīcija nebūs pilnīga. Tās tikai paskaidros viena otru.
Psiholoģija ir empīriska zinātne. Tā balstās uz faktiem, kas iegūti, objektīvi un sistemātiski novērojot savu galveno izpētes priekšmetu – izturēšanos. (5,14)
Psiholoģija ir zinātne par psihes attīstības un funkcionēšanas likumsakarībām, par cilvēka un dzīvnieku uzvedību. Tā pēta iedzimtās, organisma fiziskā stāvokļa un apkārtējās vides ietekmi uz psihi. (7,9)
Psiholoģija ir zinātne, kas pēta psihiskas parādības un izmanto iegūtās zināšanas, lai izkoptu cilvēku spējas un darītu viņus apmierinātus ar dzīvi.(2,8)
Tātad vispārināti psiholoģija ir mācība par dvēseli jeb mācība par garu. Tomēr šis definējums nav pietiekams, jo vārdiem “dvēsele” un “gars” ir pārlieku dažādas nozīmes. Lai izprastu psiholoģiju kā zinātni ir vajadzīgs laiks un saprašana, jo ar definīcijas palīdzību to nevar panākt.
Cilvēka izturēšanās pamatjautājumi
Gan visā psiholoģijas vēsturē, gan mūsdienās arvien no jauna rodas daži pamatjautājumi par cilvēka iedabu un viņa izturēšanos. Risinājušās niknas debates par to, kādas ir “pareizās” atbildes uz šiem pamatjautājumiem. Atbildes raksturu vienmēr noteicis tas, kādi ir atbildētāja pieņēmumi par cilvēkiem. Taču tā vai citādi – ikviens par šo problēmu spējis pateikt kaut ko vērtīgu un pārliecinošu.
…
Psiholoģijas, kā zinātnes apraksts. Tās vēsture un iedalījums.
- Psiholoģija
- Reklāmas psiholoģija
- Reklāmas psiholoģija televīzijā
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Saskarsmes psiholoģija
Research Papers for secondary school5
-
Krāsas glezniecībā, psiholoģijā un krāsu simboliskā nozīme
Research Papers for secondary school15
-
Komandas sporta veidu psiholoģija
Research Papers for secondary school32
-
Sporta psiholoģija
Research Papers for secondary school5
-
Bērnu psiholoģija pilnās un nepilnās ģimenēs
Research Papers for secondary school27