IEVADS
Sociālās pārmaiņas Latvijā, kas saistītas ar iestāšanos Eiropas Savienībā, pieprasa mērķtiecīgu izglītības sistēmas pilnveidošanos. Šis process ir orientēts uz personības attīstību, kura ir spējīga uz pašrealizāciju: patstāvīgi izvēlēties savas attīstības un socializācijas stratēģiju tirgus ekonomikas apstākļos. Zinātnisku koncepciju, ideoloģiju un reliģisko uzskatu, tikumisko vērtējumu, māksliniecisko formu un virzienu daudzveidība liek cilvēkam pašam apzināt sevi, veidojot savu pozīciju un tās aizsardzību.
Kā gan uz pamatizglītības būtību atsaucas izglītības pamata satura reforma Latvijā? Tā paredz:
• pāreju no liela daudzuma informācijas apguves uz prasmēm darboties ar to;
• akcentēt praktiskai dzīvei noderīgas atziņas un prasmes;
• ietvert izglītības saturā mūsdienīgas tēmas;
• saskaņot saturu starp mācību priekšmetiem, lai novērstu satura dublēšanos un pārblīvētību, kā arī satura integrāciju atsevišķos mācību priekšmetos.
Sociāli nozīmīga noformulēta mērķa misija ir izglītības sfērai, kurā veidojas Latvijas nākotnes paaudze, kas ir spējīga to konstruktīvi mainīt. Tieši izglītība ir dzīvesdarbības pamatsfēra, kurā noris pusaudžu pašnoteikšanās un iekšējās aktivitātes atklāšana.
Tādejādi, skolas misija ir skolēna sociālo prasmju sekmēšana, t.i. personības spēju, iespēju, talantu un potenču pēc iespējas pilnīgāka atklāšana, izprast sevi un citus, noskaidrojot savas attiecības ar citiem cilvēkiem, sociālajām institūcijām, kā arī apkārtējo vidi, attīstīt iemaņas jautājumu izvērtēšanā, problēmu risināšanā un lēmumu pieņemšanā, palīdzēt izprast dažādas sociālas situācijās, atrast risinājuma veidus, palīdzēt skolēnam apzināties savus pienākumus un tiesības.
Svarīgi, lai brīvā izglītības telpa, ko organizē skolotājs, nodrošinātu vairākas iespējas skolēna pašrealizācijai, uzlabotu viņa sociālo pašizjūtu, kļūtu par individuālā rakstura vidi, kas atbilst personības individuālajiem dotumiem, īpatnībām un spējām.
Tāpēc skolas un īpaši skolotāja, kurš nosprauž sev mērķi attīstīt skolēna pašapziņu un sekmēt viņa gatavību socializācijai, funkcija ir veicināt pašattīstības mērķa izvirzīšanas procesus, organizēt nepieciešamās informācijas un mērķa sasniegšanas līdzekļu meklēšanu, t.i. mērķtiecīgi organizēt mācību un audzināšanas procesu, kurā skolēns ieņem aktīvu subjekta pozīciju.
Skolotāja pamatmisija: sekmēt tāda cilvēka attīstību, kuru droši varētu saukt par cilvēku – dvēseli, cilvēku – radītāju, subjektu, kurš spēj kļūt par dzīves režisoru un operatoru. Tas ir tāds skolotājs, kurš spēj saskatīt katra skolēna individuālo un unikālo attīstības trajektoriju, uztverot viņu kā padomdevēju un kopīgā darba līdzdalībnieku, subjektu, kurš ir atbildīgs par savu attīstību.
…