-
Radioaktīvais starojums
Research Papers20 Anatomy, Medicine and Hygiene, Civil Defence, Physics
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Teorētiskā daļa | 4 |
1.2. | Ķīmisko elementu vispārīgs raksturojums | 4 |
1.3. | Dabiskās un mākslīgās radioaktīvās vielas | 4 |
1.4. | Radioaktīvo vielu novērtēšana | 5 |
1.5. | Starojuma veidi | 6 |
1.6. | Radioaktīvā sabrukšana | 8 |
1.7. | Radiācijas iedarbība | 8 |
1.8. | Radiācijas ietekme uz ķermeni | 10 |
1.9. | Mikroviļņi | 13 |
1.10. | Mobilais telefons | 14 |
2. | Praktiskā daļa | 15 |
2.1. | Jelgavas Valsts ģimnāzijas 11. klašu aptaujas dati | 15 |
2.2. | Intervija ar Leonu Dūdiņu | 19 |
Secinājumi | 20 | |
Literatūras saraksts | 21 | |
Pielikums | 22 |
1.8. Radiācijas ietekme
Ietekmē uz šūnu. Brīvo radikāļu un dažādu molekulu mijiedarbības rezultātā rodas peroksīdi, norisinās oksidēšanās reakcijas. Sūnās uzkrājas daudz pārmainītu molekulu, kas pastiprina radiācijas primāro efektu. Novērojamas daudzveidīgas hromosomu transformācijas (pārrāvumi, fragmentācija u.c.). Šie procesi un gēnu mutācijas maina šūnas ģenētisko informāciju, kavē DNS un citu specifisko olbaltumu sintēzi, traucē vielmaiņas procesus. Apstarojums var izraisīt šūnas bojāeju vai arī kavēt tās dalīšanās procesu. Somatiskā šūna ar laiku var transformēties ļaundabīgā audzējā šūnā, bet hromosomu aberācijas var kļūt par cēloni pārmantotām slimībām.
Jonizējošais starojums audos izraisa vielu veidošanos, kuras pastiprina radiācijas postošo efektu – vislielākā aktivitāte ir lipīdu produktiem: peroksīdiem, epoksīdiem , aldehīdiem, ketoniem. Radioterapijā kaitīgo šūnu nonāvēšanai izmantotā doza sasniedz 250 Gy.
Audu jutība pret jonizējošo starojumu ir dažāda. Ja jonizējošā starojuma doza ir liela, šūnas iet bojā, cēloņi: neatgriezeniski hromosomu aparāta bojājumi, metaboliskie traucējumi un apstarojuma rezultātā radusies toksisko vielu darbība.
Ietekme uz organismu. Ir dozu intervāli, kuros bioloģiskais efekts mainās tikai kvantitatīvi. Tādējādi cilvēkiem nozīmīgās apstarojuma dozas var sagrupēt:
• Ļoti lielās apstarojuma dozās,
• lielās apstarojuma dozās,
• vidējās apstarojuma dozās,
• mazās apstarojuma dozās.
Katrā no šīm devu grupām ir tā raksturīgi bioloģisko bojājumi kompleksi un bioloģiskās reakcijās laiks. Ļoti lielas un lielas apstarojuma dozas izraisa noteiktus starojuma sindromus, un organisms iet bojā īsā laikā. Vidēja apstarojuma dozas izraisa akūto vai hronisko staru slimību, bet mazas apstarojuma devas iedarbojas tikai uz jutīgākajām organisma sistēmām un bieži ir organisma vēlīno pārmaiņu cēlonis.
Jonizējošās radiācijas bioloģiskie bojājumi. Apstarotajā organismā notiek dažādas pārmaiņas: rodas fiziski, ķīmiski un bioloģiski bojājumi. To smagumu ietekmē dažādi faktori:
• saņemtās radiācijas daudzums,
• radiācijas intensitāte un veids, kādā tā saņemta,
• radiācijas starojuma tips un enerģija,
• apstarotās vides raksturs.
Dzīva organisma apstarošanas procesā galīgās izmaiņas būs atkarīgas no aizsargmehānismu darbības, savukārt bioloģiskā bojājuma smagums un tā tips ir atkarīgs arī no dzīvā organisma veida, skarto orgānu uzdevuma dzīvības procesos un laika perioda, kurā tie apstaroti nepārtraukti vai ar pārtraukumiem.
…
Savā darbā apkopoju pieejamo informāciju par sadzīves elektrotehnikas iekārtām, kuras mēdz izstarot elektromagnētiskos viļņus, kuri ir saistīti ar radiāciju. Tika intervēts skolas galdnieks Leons Dūdiņš, kurš pats personīgi piedalījās teritorijas norobežošanā ap Černobiļas AES 30 km rādiusā, savus pienākumus veicot trīsarpus mēnešu garumā, līdz tika nomainīts. Darba praktiskajā daļā anketēju 11. klašu skolniekus, lai noskaidrotu kādas ir skolnieku zināšanas par radiāciju, sadzīves elektrotehnikas izraisītajiem starojumiem, kā arī ko viņi zina par Černobiļas AES. Hipotēze – radiācija kaitīga veselībai. Mērķis – pierādīt citiem, ka radioaktīvie starojumi, pat nelielos daudzumos ir kaitīga. Uzdevumi: • iepazīties ar literatūru par radiāciju, tās veidiem • veikt anketēšanu starp Jelgavas Valsts ģimnāzijas 11. klašu skolniekiem • intervēt skolas galdnieku Leonu Dūdiņu • uzrakstīt zinātnisko darbu Metodes: 1. Teorētiskās metodes: • izziņas literatūras iepazīšana 2. Empīriskās metodes: • skolēnu aptaujas • intervijas 3. Statistiskā metode • datu apstrāde ar datorprogrammu MS Exel un MS Word palīdzību
- Černobiļas atomelektrostacijas avārija
- Radiācija - jonizējošais starojums
-
Radioaktīvais starojums
Research Papers20 Anatomy, Medicine and Hygiene, Civil Defence, Physics
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Radiācija - jonizējošais starojums
Research Papers for secondary school31
Evaluated! -
Ultravioletais starojums
Research Papers for secondary school1
-
Kodolfizika
Research Papers for secondary school6
-
Kodolfizika
Research Papers for secondary school11
-
Radioaktivitāte
Research Papers for secondary school17