SECINĀJUMI
1) Var izdarīt pieņēmumu, ka romiešu tiesību studijas jau tolaik, t.i., pagājušā gadsimta četrdesmitajos līdz septiņdesmitajos gados organizētas ar domu, ka tās atstās kaut kādu iespaidu uz topošo juristu domāšanas veidu, un ka tādējādi romiešu tiesību metode galu galā izpaudīsies likumdošanas pilnveidošanā un tiesu praksē.
2) Intensitāte, ar kādu romiešu tiesības iedarbojušās uz Latvijas tiesību vidi, dažādos laikmetos bijusi ļoti atšķirīga. Ļoti stiprā romiešu tiesību ietekmē izstrādāti un piemēroti normatīvie akti (1861 – 1938) nomainīti ar Civillikumu (CL), kurā romiešu tiesību ietekme izpaužas uzbūvē un institūtos (bet ne tik lielā mērā terminoloģiski), CL savukārt nomainīts pret avotiem, kas ir romiešu tiesību koncepcijai pēc būtības sveši, bet kuros tomēr neiznīdējami saglabājas romiešu tiesību ietekme, tiesa gan, ne vairāk kā terminoloģiski (1941 – 1992), bet pēc tam notikusi tikpat radikāla atgriešanās pie vēsturiskajiem pirmavotiem (1993 – 2007).
3) Vispārzināmais pieņēmums, ka pastāvējusi spēcīga romiešu tiesību ietekme uz CL sākotnējo redakciju, nekad nav ticis apšaubīts. Strīdīgs ir bijis vienīgi jautājums par to, cik lielā proporcijā no romiešu tiesībām aizgūtās normas „samiksētas” ar vācu izcelsmes tiesību normām. Salīdzinot ar iepriekšējo likumdošanu, uz kuras pamata šis likums tika izstrādāts , principiāli tika saglabāta iepriekšējā sistēma.
4) Lietu tiesību jēdziens nav sastopams romiešu tiesībās. Romiešu tiesībās ar „lietām” saprot arī prasījumus, testamentu u.tml. Lietas jēdziens Latvijas CL nav tik plašs, tomēr, CL atzīst, ka lietas var būt arī bezķermeniskas.
5) Justiniāna kodifikācijā nav nedz apvienojošā jēdziena „lietu tiesības”, nedz arī atsevišķas sadaļas, kas atbilstu CL trešās daļas plānam. Taču tai pašā laikā arī apgalvojums, ka Latvijas tiesības jau savā agrīnajā stadijā veidojušās Pandektu tiesību jeb moderno romiešu tiesību (usus modernus pandectarum) ietekmē , acīm redzot, ir tikai daļēji pareizs, jo VLK un uz tā bāzes veidotā CL sistēma ir daudz tuvāka Institūciju nekā pandektu sistēmas kodeksu struktūrai.
6) Salīdzinot mūsdienu tiesības ar romiešu tiesībām, jāatzīst, ka daudzu ģimenes tiesību institūtu ( piemēram, saderināšanās) rašanās ir saskatāma romiešu tiesībās.
…