Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
4,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:699076
 
Author:
Evaluation:
Published: 22.02.2005.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 12 units
References: Not used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  SENĀ GRIEĶIJA    2
  IEVADS    2
  Atrašanās vieta, mīts    2
  MĀKSLA    2
  Arhitektūra    3
  Tēlniecība    4
  Keramika    6
  Glezniecība    6
  FILOZOFIJA    7
  Sokrats    8
  Platons    9
  Aristotelis    9
  LITERATŪRA un TEĀTRIS    10
  Literatūra    10
  Aishils    11
  Sofokls    11
  Eiripīds    11
  Teātris    12
  SPORTS    13
  POLITIKA    15
  SENĀ ROMA    16
  IEVADS    16
  Atrašanās vieta, mīts    16
  MĀKSLA    16
  Arhitektūra    16
  Tēlniecība    18
  Glezniecība    19
  FILOZOFIJA    20
  Stoicisms    20
  Marks Tūlijs Cicerons    21
  Marks Aurēlijs    21
  POLITIKA    22
  Tibērijs    22
  Kaligula    22
  Nerons    22
  Vai Romas politiku izmanto arī šodien, 21.gs.?    23
  RELIĢIJA    23
  Dievi Senajā Grieķijā un Romā    23
  NOBEIGUMS    24
  Ko mūsdienas ir pārņēmušas no Senās Grieķijas un Senās Romas?    24
  IZMANTOTĀ LITERATŪRA    25
Extract

Senā Grieķija bija visai neliels apgabals Vidusjūras baseinā, kas ietver sevī Balkānu pussalas dienvidu daļu, Egejas jūras salas un šauru zemes strēli Mazāzijas piekrastē, kā arī Krētu un Kipru.
Par sengrieķu kultūras avotiem var uzskatīt Krētas un Mikēnas kultūru. Valdnieks Mīnojs sakarā ar leģendu bijis Zeva dēls, māte- Eiropa ( feniķieša valdnieka meita). Zevs vērša izskatā Eiropu nolaupījis, aizpeldējis uz Krētu, pārvērties par ērgli un ar varu ieguvis Eiropu. Eiropa dzemdējusi 2 (vai 3 dēlus)- Radamantu, Mīnoju, Sarpedonu. Mīnojs pieaudzis, ieguvis varu pār Krētu un brāļi salu pametuši. Mīnojs bijis valdnieks un devis likumus. Mīti stāsta, ka Mīnojam dzīvē nav veicies. Sieva Pāsifaja iemīlējusies vērsī, sākusi meklēt tuvību ar to. Pretdabisko tieksmi valdniecei īstenot palīdzējis atēniešu skulptors Daidals, izgatavodams govs izbāzeni. Tā valdniece apmierinājusi savu vēlmi, un tās rezultātā radies briesmonis Mīnotaurs (Mīnoja vērsis), cilvēka vērša galvu, cilvēka ķermeni, kanibāliskām tieksmēm. Daidals uzcēlis labirintu, kur to mitināt. Ar Mīnotauru saistīts arī Egejas jūras vārds.
Seno grieķu mākslas izpratnes specifiku var saprast, vienīgi ņemot vērā, viņu īpašo estētisko ievirzi un aktīvo sabiedrisko un politisko dzīvi, ar kuru māksla bija visciešākā veidā saistīta. Pie viena mākslas veida neuzskatīja skulpturālos darbus, ja tos darināja no dažādiem materiāliem, dažādi cilvēki ar atšķirīgiem rīkiem un paņēmieniem. Reti lietoja jēdzienu “skulptūra” ; runāja par “akmens apstrādāšanas mākslu” un “bronzas liešanas mākslu”. Mākslai kā mākai raksturīgi šādi faktori: materiāls- no dabas; zināšanas- no tradīcijas; darbs- no mākslinieka. Mākslinieka darbs bija pielīdzināts amatnieka darbam, kas neko oriģinālu nerada, un tāpēc mākslinieks netika uzskatīts par radošu personību. Jauninājumus vērtēja zemāk, atbilstību tradīcijai- augstāk, jo tā garantēja pēctecību, pilnību. Labs mākslinieks- tas, kurš apguvis un izmanto kanonu, nevis pauž savu individualitāti. (kanons- tēlotājā mākslā- stingri reglamentētu likumu kopums, kas noteic vispārpieņemtas normas mākslas darbu kompozīcijā, kolorītā, proporciju sistēmā, interpretējumā.) Grieķu kanonu īpatnības:
1.Mākslinieciskā faktora dominante pretstatā, piem., ēģiptiešu mākslai, kurai to noteica liturģija , sabiedriskā dzīve.
2. Elastīgums, kanonus ieviesa pakāpeniski, tos mainīja, uzlaboja.
3. Balstījās galvenokārt uz proporciju nemainību, kas pastāvēja dabā, arī pareizi veidotā cilvēkā (viena pirksta proporcijas attiecībā pret otro pirkstu, pirksta- pret tā saliekumu, saliekuma- pret plaukstu, plaukstas- pret elkoni, elkoņa- pret plecu un visu šo daļu savstarpējās proporcijas). Nodibinot kanonus, grieķi balstījās uz šādiem principiem: pilnīgas proporcijas nosaka visur esošo kārtību un tāpēc cilvēkam, ja tas grib sasniegt pilnību savā darbībā, ir proporcijas jāievēro. Šīs pilnīgās proporcijas iemiesojas dzīvajās būtnēs kā pirmparaugā; lai reproducētu tās mākslas darbos ir nepieciešams zināt statikas likumus. Grieķu māksla vadījās pēc sakārtotā kosmosa idejas, tās augstākais uzdevums- pretstatīt sakārtotību esamības un apziņas perifērijā izstumtajam un tomēr vienmēr pastāvošajam haosam, kas biedēja ar savu bezformīgumu, bezveidību.
Grieķu mākslas svarīga iezīme- jutekliskas tiešamības un racionalitātes apvienojums arhitektūrā, plastikā, glezniecībā.…

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −5,48 €
Work pack Nr. 1128109
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register