-
Skolēnu gaumes veidošanās
Evaluated!
Nr. | Chapter | Page. |
Satura rādītājs | 1 | |
Ievads | 2 | |
1. | Gaumes jēdziens un gaume postmodernismā | 4 |
1.1. | Estētiskās gaumes jēdziena skaidrojums | 4 |
1.2. | Postmodernisma raksturojums filozofijā | 10 |
1.3. | Estētiskās gaumes līmeņi | 15 |
2. | Skolēna gaumes veidošanās nosacījumi | 24 |
2.1. | Skolēnu vecumposma raksturojums | 24 |
2.2. | Skolēna gaumes komponenti | 26 |
2.2.1. | Gaume un mode | 29 |
2.2.2. | Krāsu nozīme apģērbā | 31 |
2.2.3. | Uniforma | 35 |
2.2.4. | Vizuālais tēls skolēnam un skolotājam | 37 |
3. | Skolēna estētiskā gaume | 40 |
3.1. | Estētiskās audzināšanas būtība | 40 |
3.2. | Skolēna gaumes audzināšana | 46 |
Secinājumi | 57 | |
Bibliogrāfija | 58 |
Temata izvēle nav nejauša, jo lielākajai daļai cilvēku ir svarīgs personiskās gaumes jautājums, kā arī mūsu sabiedrībā aktualizējas interese par cilvēka kā vispusīgi attīstītas personības pilnveidošanās iespējām. Autoram vienmēr ir šķitis interesanti, kāpēc vieni cilvēki dod priekšroku kam vienam, kamēr citi to izteikti noraida un dod priekšroku kam citam. līdzīgi veidojās autora interese par gaumes jēdzienu, gaumes atšķirīgajām īpatnībām un attīstības iespējām.
Cilvēku vienmēr ir pavadījusi vēlme veidot savu dzīvi, raugoties ne tikai no praktiskās un noderīgās puses, bet arī no estētiskā viedokļa. Jau pirmatnējā sabiedrībā sāka izpausties šī tendence skaistināt vidi sev apkārt. Tāpat tas notiek arī šodien mūsdienu sabiedrībā, kad svarīgi ir estetizēt apkārt esošo vidi, priekšmetus un lietas.
Mūsdienu sabiedrībā ir nepieciešams apzināt estētikas patiesās vērtības. Mūsdienās, kad valda postmodernisma kultūra, svarīgi ir izvērtēt, kā var attīstīt, pilnveidot un kopt skolēnu personisko gaumi. Vērojot mūsdienu jaunatni, nākas aizdomāties, vai vispār tiek apjēgts liekā un nevajadzīgā ārējais spožums, kas tikai degradē sabiedrību. Rodas izmisīgs nesapratnes pilns jautājums, kāpēc tas tā notiek? Vai ir iztrūcis kāds no estētiskās audzināšanas posmiem?
Pētījuma objekts: mācības postmodernisma situācijā
Pētījuma priekšmets: skolēnu gaumes veidošanās mācībās
Mērķis: izpētīti skolēnu gaumes veidošanās pedagoģiskie nosacījumi mācībās
Hipotēze: skolēnu gaumes veidošanos mācībās sekmē kā gaumes jēdziena, tā tērpa un krāsu kopsakarības izpratne
Uzdevumi:
1)studēt filozofisko, estētisko, psiholoģisko, pedagoģisko literatūru par gaumes veidošanās būtību;
2)raksturot skolēnu gaumi un tās līmeņus;
3)veikt pētījumu par skolēnu gaumes līmeņiem;
4)iegūto datu apstrāde un interpretācija.
Metodes:
1)teorētiskā
– filozofiskās, estētiskās, psiholoģiskās un pedagoģiskās literatūras izpēte;
2)empīriskā
intervēšana skolēnu gaumes līmeņu noteikšanai;
anketēšana skolēnu gaumes līmeņu noteikšanai;
iegūto datu apstrāde un interpretācija.
Pētījuma atslēgvārdi:
gaume
postmodernisma situācija
skolēna vizuālās pašizteikšanās nepieciešamība
Pētījuma teorētiskais pamats:
Filozofijas atziņas par gaumes problemātiku (Gadamers H. G., Kants I.), postmodernisma situācijas raksturojums (Bodrijārs Ž., Velšs V., Vīts Dž. E.), estētiskās gaumes līmeņi (Cormack P., Dittmar H., Twitchell J. B., Seabrook J., Storey J.).
Skolēna gaumes komponenti (Dubkēvičs L., Lejniece Z., Ozola E., Craik J. Fussell P., Серов Н. В., u.c.).
Estētiskās uztveres un estētiskās audzināšanas teorija (Albrehta Dz., Anspaks J., Čehlova Z., Dauge A., Kincāns V., Students J. A., Špona A., Zeile P., Zelmenis V., Борев Ю. u.c.).
Pētījuma novitāte un teorētiskā nozīme:
Pedagoģijas zinātnē izstrādāts skolēna gaumes jēdziena skaidrojums, teorētiski analizēti skolēna gaumes veidošanās trīs līmeņi (augsts, vidējs, zems) un pamatoti skolēnu gaumes veidošanās pedagoģiskie nosacījumi.
Pētījuma praktiskā nozīme:
Izstrādāts un pedagoģiskajā praksē aprobēts mācību palīglīdzeklis Tērpa un krāsu kopsakarības vizuālais izklāsts.
…
Sākotnēji gaumes jēdziens tika uztverts vairāk kā morāls jēdziens (Gadamers, 1999.). Taču, pateicoties Imanuelam Kantam, kas gaumi pārvērta par savas spriestspējas kritikas fundamentu, gaumes jēdziens ieguva estētisku nokrāsu. Mūsdienās tiek turpināta šī ievirze, attiecinot uz gaumi kā par estētikas noteicošo sastāvdaļu. Kaut arī pastāv uzskats, ka gaume katram cilvēkam ir individuāla, taču lielu iespaidu uz cilvēka gaumi veido arī sabiedrības kopējais spriedums par to, kas ir gaumīgs un kas atkal – nav. Cilvēks var norobežoties no savas gaumes, pieņemot kādu citu – „gaume savā būtībā ir nevis kaut kas privāts, bet gan pirmā ranga sabiedrisks fenomens” (Gadamers, 1999., 46. lpp.). Individuālā gaume vienmēr tiecas būt laba gaume, kaut arī nāktos piekāpties sabiedriskajam spriedumam par estētiski pieņemamo, ja vien tas ir nepieciešams savas personiskās gaumes veidošanā. Cilvēks distancējas no sava estētiskā sprieduma, pieņemot sabiedrības domas par gaumīguma izpratni. Cilvēkam var būt patika pret kaut ko, kaut arī viņa gaume to noraida. Tomēr atklāti var apgalvot, ka gaumei ir jābūt. To nevar nodemonstrēt, parādīt, aizstāt ar kaut ko. Laba gaume vienmēr ir pārliecināta par savu spriedumu – nepastāv nekāda svārstīšanās vai nosliece uz citiem un pamatu meklēšanu, notiek pieņemšana vai noraidīšana.
- Skolēnu gaumes veidošanās
- Skolēnu gaumes veidošanās caur tērpu
- Skolēnu gaumes veidošanās mājturības un informātikas nodarbībās
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Skolēnu savstarpējo attiecību veidošanās dinamika
Research Papers for university3
-
Skolēnu izaugsme un individuālās pārmaiņas mācību metožu un pedagoģiskā darba rezultātā
Research Papers for university84
Evaluated! -
Skolēnu matemātiskās spējas 8.-9. klasei
Research Papers for university60
-
Skolēnu mācīšanās motīvu veidošanās
Research Papers for university5
Evaluated! -
Estētiskās gaumes attīstīšana caur aušanu no dabas materiāliem
Research Papers for university33