Ievads
Mārketinga darbības galamērķis ir patērētājs. No tā vēlmēm, iegribām, prasībām, ieradumiem, motīviem, pirktspējas, noskaņojuma, temperamenta un daudz citiem faktoriem ir atkarīga ražotāju, pārdevēju un pakalpojumu sniedzēju veiksme. Lai apzinātu patērētāju īpatnības ir nepieciešams to uzvedību pētīt un analizēt.
Patērētāju uzvedības pētīšana ir interesanta un salīdzinoši jauna nozare, kurai ir liela nozīme mārketinga lēmumu pieņemšanas procesā. Izzinot patērētāju uzvedību, tas ļauj gan ražotājiem, gan tirgotājiem plānot savu darbību, tas dod iespēju modelēt patērētāju uzvedību nākotnē un izejot no tā plānot savu darbību.
Kursadarba tēma ir “Smēķētāju iepirkšanās paradumi un motīvi”. Tas ietver sevī problēmas izpēti no teorētiskā viedokļa, gan praktiskā viedokļa.
Kursadarba mērķis ir noskaidrot īpašas patērētāju daļas - smēķētāju rīcības likumsakarības un izmantot iegūto informāciju mārketinga vajadzībām. Smēķētāji nenoliedzami ir atšķirīga patērētāju daļa. Smēķēšana tos vieno savā starpā un atšķir no citiem patērētājiem. Smēķēšana nav tikai ieradums, bet drīzāk dzīves veids.
Kursadarbā, lai noskaidrotu smēķētāju uzvedību, to iepirkšanās motīvus un paradumus tika pielietota anketēšanas metode. Pētījuma mērķa sasniegšanai tika izvirzīti sekojoši uzdevumi:
1. Noskaidrot smēķēšanas ieradumus.
2. Noskaidrot smēķētāju lojalitāti pret kādu cigarešu marku.
3. Noskaidrot cigarešu pirkuma lielumu un biežumu.
4. Noskaidrot tirdzniecības vietas, kur visbiežāk tiek veikti pirkumi.
5. Noskaidrot vai cigarešu pirkums tiek plānots.
6. Noskaidrot kādi faktori ir svarīgi veicot izvēli tirdzniecības vietā.
7. Noskaidrot patērētāju rīcību gadījumos, kad tirdzniecības vietā nav pieejama viņu iecienītā cigarešu marka.
Darba gaitā ir aprakstīti un iztirzāti iegūtie rezultāti, atspoguļoti tie grafiski un salīdzināti izmantojot krusta tabulas. Liela uzmanība tika veltīta tirdzniecības vietas izvēlei un faktoriem, kas ietekmē smēķētājus tirdzniecības vietā. Ar krusta tabulu palīdzību tika analizēta smēķētāju rīcība, kas ir lojāli pret kādu konkrētu cigarešu marku. Darba gaitā analizēti gan pozitīvie momenti, gan atklāti trūkumi.
Kursa darbs sastāv no trīs nodaļām un vairākām apakšnodaļām, kas ietver teoriju par mārketinga vadību, patērētāju uzvedību un tās pētīšanu, un praktisko daļu, kurā ir izvērtēts pirmreizējās informācijas iegūšanas process par smēķētāju iepirkšanās paradumiem un motīviem. Darba noslēgumā ir secinājumi par pētījuma procesu un iegūtajiem rezultātiem kā arī izstrādāti priekšlikumi.
…