Reklāmas ražotājiem ļoti svarīgi apzināties, ka dažas lietas cilvēks pieņem un atceras labāk nekā citas. Kāpēc tā notiek? Mēģināsim to no noskaidrot ar selektīvas uztveres primāro definīciju.
Uztvere
Uztvere ir priekšmetu, parādību, situāciju un notikumu veseluma atspoguļojums apziņā. Uztvere ir izziņas process, kad lietas un parādības iedarbojas uz maņu orgāniem. Uztveres rezultātā tiek iegūts vienots priekšmeta tēls. Tātad uztvere cilvēkam dod dziļākas zināšanas par apkārtējo pasauli. Ir divas pieejas uztveres veidu klasifikācijā: pirmā – maņu orgāni (redze, dzirde, oža, tauste un garša), otrā - matērijas eksistences formas (telpa, laiks un kustība).
Uztverei ir raksturīga selektivitāte jeb tā saucamā atlase, kad atsevišķus priekšmetus, parādības vai īpašības cilvēks uztver labāk un izdala no liela kopuma. Priekšmets, parādība vai īpašība, kura uztveres procesā izceļas ir uztveres objekts.
Uztveres selektivitāte ir atkarīga no cilvēka interesēm, vajadzībām, psiholoģiskā stāvokļa, dzīves pieredzes, kā arī no objekta lieluma, skaļuma, neparastuma, krāsojuma u.c. Cilvēki ir dažādi un tikpat dažādi spēj uztvert vienu un to pašu lietu, jo viņiem ir atšķirīgi kritēriji. Ļoti bieži var sastapties ar paaudžu uztveres atšķirībām, jo viņiem ir atšķirīgs vecums un pieredze, citas vērtības, vēlmes un vispār cita domāšana.
Uztveres īpašība ir arī pastāvīga un nemainīga jeb konstanta un kaut arī apstākļi un dzīves situācijas mainās, cilvēki spēj uztverē saglabāt priekšmeta relatīvu nemainīgumu. Šo nemainīgumu nosaka dzīves pieredze. Ir lietas, kuras mēs apzināmies, jo mums ir bijusi pieredze, piemēram, ka atklāts ūdens vasarā var būt silts, bet ziemā tas ir stindzinoši auksts.
Uztveres procesā notiek uztveramā objekta apjēgšana un tad mēs zinām, kas tas ir, kāds tas mēdz būt, varam to nosaukt vārdā, bet tad notiek vispārināšana, kas ir objekta pieskaitīšana kādā konkrētā priekšmetu grupā, piemēram, mēs zinām, ka astere vispārinot ir augs un puķe, bet šāda vispārināšana ir radusies no mūsu pieredzes. Tātad pieredzējušam reklāmas ražotājam ir ļoti svarīgi centīgi izpētīt tirgu un īpaši auditoriju, kurai konkrēta reklāma būs vērsta. Dažāda vecuma, sociāla slāņa, dzimuma un nacionalitātes cilvēki var uztvert vienu un to pašu informāciju un reklāmu pilnīgi dažādi. Tieši tāpēc reklāma un psiholoģija ir tik cieši saistītas.
…