Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
1,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:362900
 
Author:
Evaluation:
Published: 12.07.2004.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 2 units
References: Not used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
Stereotipa definīcija    3
Individuālie un sociālie stereotipi    3
Stereotipu funkcijas    4
Stereotipu atbilstība reālitātei    5
Dzimumu stereotipi    5
Etniskie stereotipi    6
Vecuma stereotipi    6
Profesiju stereotipi    7
Neciešamo klientu stereotipi    7
9.1  Klientam vienmēr ir taisnība    7
9.2  Klienta apmierinātība liecina par klienta lojalitāti    7
9.3  Ko dosi, to saņemsi    7
9.4  Zemās cenas meklētāji vienmēr pērk vislētāko    8
9.5  Neciešami klienti ir neciešami cilvēki    8
Extract

Stereotipa jēdzienu 1922.gadā ir ieviesis amērikāņu politiskais komentētājs Volters Lipmans (Lippman 1922), lai skaidrotu, kā veidojas sabiedrības viedoklis. Lipmans kritizējis presi par to, ka tā “cilvēku galvās” veido un aktivizē vienkāršotus “attēlus”. Tradicionāli amerikāņu literatūrā ar terminu “sociālais stereotips” apzīmē lielākoties negatīvo priekšstatu par citām etniskajām grupām; stereotipam vienmēr ir negatīva nozīme. Taču stereotipi var būt arī pozitīvi (“čaklie zemnieki”) un neitrāli (“zviedri ir blondi”).
Stereotips ir pārspīlēta saikne starp piederību kādai grupai un noteiktu īpašību esamību, uzskati par kādu personu grupu. Stereotipā tiek absolutizētas dažas objekta īpašības, t.i. sabiedrībā tiek panākta piekrišana par to sociālo nozīmi. Atšķirībā no citiem zināšanu veidiem stereotips ir saistīts nevis ar pašu objektu, bet ar citu cilvēku zināšanām par to.
Kad stereotips nokļūst cilvēka zināšanu sistēmā, tas sāk vadīt turmāko informācijas atlasi un apstrādi un pat ietekmē spriedumus. Stereotipi ir nepieciešami, lai pāatrinātu informācijas apstrādi, sevišķi nepazīstamajā situācijā. Mēs paļaujamies uz tiem pat tad, ja vispārinājumi noved līdz slēdzienu kļūdām. Lipmans par stereotipa noturīgumu raksta:
„Stereotipu sistēmas var kalpot par mūsu personisko tradīciju kodolu, aizsargāt mūsu vietu sabiedrībā... Stereotipu modelis nav neitrāls. Tas nav vienkārši veids, kā sakārtot samudžinātu tagadni. Tā nav vienkārši shematizācija, tas ir gan pirmais, gan otrais, gan vēl kaut kas. Tā ir mūsu pašcieņas garantija. Tā mēs projicējam uz pasauli mūsu jūtas, vērtības, pozīciju un tiesības. Tāpēc stereotipi ir piesātināti ar tām jūtām, ar kurām tie ir saistīti... Nav brīnums, ka stereotipa izaicinājumu uzskata par izaicinājumu pasaules kārtībai.” (Lippman 1922: 96)

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register