-
Stress skolēniem sesijas/eksāmenu laikā
Nr. | Chapter | Page. |
Pētījuma mērķis un uzdevumi | 5 | |
Literatūras apskats | 6 | |
Stresa definīcija | 6 | |
Stresa veidi | 7 | |
Pozitīvais stress jeb eistress | 7 | |
Negatīvais stress | 8 | |
Emocionālais stress | 8 | |
Fiziskais stress | 9 | |
Profesionālais stress | 9 | |
Stresa atstātās sekas uz veselības stāvokli | 10 | |
Stresa pārvarēšana | 11 | |
Sintoniskais modelis | 11 | |
Piecas paškoncepcijas sastāvdaļas | 12 | |
Ieteikumi un padomi | 12 | |
Ēdienkarte stresa laikā | 13 | |
Pētījuma metodes | 14 | |
Rezultāti | 15 | |
Rezultātu analīze | 17 | |
Secinājumi | 19 | |
Izmantotā literatūra | 20 | |
Kopsavilkums | 21 | |
Summary | 22 | |
Pielikums | 23 |
Stresa definīcija
Stresa jēdziens sākotnēji aizgūts no latīņu valodas (lat. Strictus). Tā aptuvenā nozīme ir „sasaistīts”, „nosiets” . Amerikāņi to lieto to tādā izpratnē kā „grūtības, nomāktība, spēku izsīkums”. [7]
Grūtības, bēdas un ciešanas ir pastāvējušas jau no cilvēces pirmsākumiem, taču jēdziens „stress” ir ieviesies tikai nesen. Latviešu valodā tam pat nav vēl atbilstoša vārda un mēs izmantojam to pašu vārdu ko lieto angļu valodā. Vārds „spriedze” būtu piemērots, taču tas mūsu ausīm izklausās svešāks nekā „stress”. Stress ir kļuvis par modes vārdu, par saukli, ko mēs saprotam, taču par to terminoloģiju pat zinātniekiem vēl nav spējuši vienoties. [5]
Stress ( angl. stress – sasprindzinājums) ir emocionālā reakcija uz nelabvēlīgiem, ekstremāliem apstākļiem (stresoriem), kas var būt kā laika trūkums, tā arī briesmas savai vai tuvinieka dzīvībai.[6].
Kanādieša fiziologa H. Seljes darbos stresa jēdziens tiek skaidrots kā organisma nespecifiska atbilde uz kaitīgu aģentu iedarbību, kas izpaužas vispārēja adaptācijas sindromā. Stress ir morāla vai fiziska pārslodze, kurā indivīds nonāk, ja no viņa prasītais draud pārsniegt viņa spēju vai spēku robežas. [5] H. Selje apraksta trīs universālos stresa posmus:
• Resursu mobilizācija
• Sasprindzinājums
• Izsīkums (resursu iztērēšana)
Pirmās divas stadijas secīgi atspoguļo organisma aizsardzības spēku mobilizāciju un tā piemērošanos stresoram. Šīs abas stadijas var nosaukt par fizioloģisko stresu, bez kura nav iespējama indivīda adaptējošo iespēju veiksmīga attīstība. Trešā stadija ir saistīta ar organisma spēku rezerves iztērēšanos, patoloģisko stresu, jeb distress. [6]
Psiholoģijā stresam ir ļoti liela nozīme tādēļ, ka stresori var būt gan reāli kairinātāji (uz ielas – automašīnas skaņu signāls), gan arī iedomāti (iedomāti negatīvi notikumi). Tas arī izvirza citu psiholoģisko uzdevumu, kā nodrošināt cilvēka efektīvos pārvarēšanas mehānismus, noturību pret stresoriem – nelabvēlīgiem iekšējiem vai ārējiem vides faktoriem, kas rada organismā “sprieguma” stāvokli.[6]
Stresa jēdziens ir tik ietilpīgs, ka daudzi uzskata par stresu visu, kas notiek ar cilvēku, ieskaitot miegu [5]. Stresa reakcija piemīt visiem dzīvajiem, arī augiem.
…
Pētījuma mērķis: Noskaidrot pašu skolēnu viedokli par stresu, par to, kā viņi to izjuta un kādas bija tā izpausmes, viņu pieredzi un ieteikumus tā pārvarēšanai. Pētījuma uzdevumi: 1. Izvērtēt zinātnisko un psiholoģisko literatūru par stresu, tā rašanos un pārvarēšanu; 2. Anketu izveidošana, pārbaude un sagatavošana; 3. Anketēšana; 4. Datu apstrāde un analīze; 5.Rakstiska zpd izveide.
- Bagātības psiholoģija: kā piesaistīt naudu
- Darbinieku motivācijas problēma psiholoģijā
- Stress skolēniem sesijas/eksāmenu laikā
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Bagātības psiholoģija: kā piesaistīt naudu
Research Papers for secondary school5
Evaluated! -
Darbinieku motivācijas problēma psiholoģijā
Research Papers for secondary school3
-
Konfliktu veidi
Research Papers for secondary school12
-
Miegs
Research Papers for secondary school30
-
Temperamentu tipu psiholoģiskais raksturojums
Research Papers for secondary school10