1. Tiešā mārketinga būtība
Tiešajam mārketingam ir dažādas definīcijas, bet vienu no visprecīzākajām sniedz ASV Tiešā mārketinga asociācija:
Tiešais mārketings ir interaktīva mārketinga sistēma, kura izmanto vienu vai vairākus reklāmas mēdijus, lai panāktu izmērāmu atbildes reakciju kādā segmentā, rada pamatus attiecību veidošanai un attīstīšanai ilgtermiņa periodā starp pircēju un pārdevēju. [9., 740.]
Kādreiz mārketings tika izmantots tikai kā tiešā pieeja – pārdevēji personīgi pazina savus klientus. Tomēr ar laiku šī metode tika aizstāta ar masu mārketingu – speciālisti izplatīja standarta ziņojumus starp miljoniem patērētāju, izmantojot masu mēdijus. Gandrīz visi uzņēmumi izmantoja ļoti līdzīgus paņēmienus kā vērsties pie patērētājiem, cerībā, ka viņi nopirks tieši viņu markas produktus. Uzņēmumus neinteresēja sīkāka informācija par klientiem, galvenais bija patērētāja vajadzība pēc konkrētas preces vai pakalpojuma. Mārketinga komunikācijā tika izmantota vienvirziena saite.
Līdz ar masu mēdiju skaita palielināšanos, katra mēdija auditorija samazinājās un tādēļ uzņēmumi bija spiesti pievērst lielāku uzmanību attiecību veidošanai ar klientiem. Cilvēkiem patīk apzināties sevi kā unikumu, kā kaut ko īpašu, nevis kā daļu no 250 miljoniem locekļu masu tirgū. Tādēļ aizvien biežāk attiecības tika veidotas individualizēta dialoga veidā, lai saņemtu tūlītēju atbildes reakciju. Uzņēmumi pievērsa lielāku uzmanību pat vismazākā segmenta konkrētām prasībām, arī pat individuāla pircēja konkrētām vajadzībām. Līdz ar rūpēm par imidžu un marku, uzņēmumi sāka pievērst pastiprinātu uzmanību tūlītējai patērētāja reakcijai – tiešajam mārketingam. [12., 897.]
Izmantojot dažādus noieta stimulēšanas paņēmienus, uzņēmumi spēj ieinteresēt konkrētu patērētāju, nevis masu auditoriju, uz tūlītēju atbildes sniegšanu, tā veidojot pamatu ilgstošām attiecībām. [11., 498.]
…