Mana studiju daba tēma ir Tieslietu ministrijas iekārta, tiesas un ieslodzījuma vietas (1914.-1940.). Mani šī tēma ieinteresēja arī tādēļ, ka šis ir pamats zināšanām un tālākam studijām tieslietu sistēmā. Tēmas aktualitāte mūsdienās, manuprāt, ir liela, jo katras tiesību aizsardzības iestādes darbā pamatā ir jāzina vēsture par Tieslietu iekārtām, tiesām un ieslodzījuma vietām, lai darba rezultāti pēc iespējas būtu kvalitatīvāki. Katrs pieņemtais likums un grozījums balstās uz zināšanām un pieredzi par vēsturi.
Latvijas valsts atjaunošanās turpinās un vislielākās pārmaiņas notikušas valsts tiesu sistēmā. Atsākusi darbu trīspakāpju tiesa, kā arī nodibināta Satversmes tiesa. Tiesu sistēmā ir iekļautas tiesu institūcijas, kas nodrošina un organizē tiesiskas valsts pastāvēšanu, kā arī cilvēktiesību intereses. Tiesu sistēma pēc Latvijas valsts atjaunošanās ar katru gadu attīstās un pilnveido savu darbību.
Lai arī cik daudzsološs būtu likums uz papīra, tas nespēj mainīt reālo situāciju, kāda valstī ir šobrīd. Cietumu uzturēšanai acīmredzami trūkst līdzekļu. Lai arī cietumus remontē, tas notiek pateicoties sadarbībai ar ārzemju kompānijām. Ieslodzījumu vietu pārvaldes politika ir skaidra – ar soda izciešanu panākt, ka ieslodzītie labojas, tomēr tā nenotiek. Tikai pavisam maza daļa ieslodzīto cietumā saprot, ka ir kļūdījušies un vēlas savu dzīvesveidu mainīt. Pārējiem tā ir jauna “dzīves skola”. Ieslodzītie dienas vada bezdarbībā – pēc Padomju režīma sabrukuma cietuma ražotnes slēdza. Varbūt tā tomēr bija kļūda.
Darba mērķis ir ieskatīties Latvijas Tieslietu ministrijas iekārtās, tiesu sistēmas un ieslodzījumu vietu vēsturē, lai izprastu to veidošanās un attīstības pamatus, kā arī iepazīt Latvijas tiesu sistēmas kompetenci, struktūru, un arī tās pamatfunkcijas un darbības principus. Iepazīt arī cietumu sistēmas, sodus, vietas, kur atradās šie ieslodzījumi un apskatīt tā laika ieslodzīto skaitu.
Lai sasniegtu izvirzīto darba mērķi, jāveic šādi uzdevumi:
1.izpētīt personas un to rīcību, kuras darbojušās Tieslietu ministrijā;
2.dziļāk un pilnīgāk izpētīt tiesu sistēmu Latvijā;
3.izvērtēt vēsturiskos veidošanās aspektus un faktus;
4.izpētīt Tieslietu ministrijas, tiesas un ieslodzījuma vietu struktūru (1918.-1940.);
5.izpētīt ieslodzījuma vietas un ieslodzīto skaitu cietumos;
6.salīdzināt tiesas darbību ar Tieslietu ministrijas darbību.…