-
Tirgus. Tirgus līdzsvars
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Tirgus līdzsvars | 4 |
1.1. | Tirgus raksturojums | 4 |
1.2. | Tirgus līdzsvara vispārējs raksturojums | 6 |
1.3. | Nodokļu un subsīdiju ietekme uz tirgus līdzsvaru | 8 |
2. | Pieprasījuma un piedāvājuma ietekme uz tirgus līdzsvaru | 9 |
2.1. | Pieprasījuma ietekmējošie faktori | 10 |
2.2. | Piedāvājuma ietekmējošie faktori | 13 |
2.3. | Pieprasījuma un piedāvājuma elastība | 15 |
2.4. | Īstermiņa un ilgtermiņa piedāvājuma prognozes | 19 |
3. | Tirgus līdzsvara stabilitātes nodrošināšana | 21 |
Secinājumi | 25 | |
Bibliogrāfiskais saraksts | 27 |
SECINĀJUMI
Izanalizējot tirgus pieprasījumu un piedāvājumu var secināt:
1. Tirgus forma mūsdienu tirgus ir piedāvājuma un pieprasījuma saskaņošanas sistēma ar visai sarežģītu infrastruktūru. Preču pirkšana un pārdošana tiek saskaņota ne vien noslēgtā telpā, bet arī starpvalstu līmenī. Paralēli pastāv divi tirgi, preču tirgus un ražošanas resursu tirgus.
2. Tirgus formas un grupas ir iespējams grupēt dažādi: pēc dalībnieku skaita, lieluma, arī pēc piedāvājuma un pieprasījuma attiecību samēra. Pēc konkurences lieluma izšķir divas tirgus formas: pilnīgas konkurences un nepilnīgas konkurences tirgus.
3. Analizēt tirgus pieprasījumu un piedāvājumu ir ļoti svarīgi, tas dod iespēju izprast daudzus ekonomiskos procesus: kā sociālie, politiskie un ekonomiskie faktori ietekmē tirgus cenas, kā arī ietekmē ražotāju vēlmes un patērētāju prasības.
4. Pētot pieprasījuma un piedāvājuma mijiedarbību, izzinām tirgus mehānisma darbību, kā šis mehānisms nosaka ražošanas apjomus un cenas.
5. Gan pieprasījums, gan piedāvājums ir atkarīgs no daudziem ietekmējošiem faktoriem.
6. Ja preces cenai pieaugot, pieprasījums pēc šīs preces samazinās, tā ir pieprasījumam normāla reakcija.
7. Svarīgākie lielumi, kas ietekmē pieprasījumu ir šādi: pieprasītās preces cena, citas preces cena, patērētāju ienākumi.
8. Piedāvājuma reakciju uzskata par normālu, ja preces cenai paaugstinoties (pazeminoties), piedāvājuma apjoms arī paaugstinās (pazeminās);
9. Elastība ir viena mainīgā lieluma reakcijas mērs uz cita mainīgā lieluma izmaiņām.
10. Elastības lielumu raksturo koeficients. Ja tā absolūtā nozīme ir lielāka par vienu, tad pieprasījums (piedāvājums) ir elastīgs, ja mazāka par vienu, tad tas ir neelastīgs.
11. Pieprasījums ilgā laikā parasti ir elastīgāks nekā īsā laikā, jo patērētājs dārgāk kļuvušo preci aizstāj ar lētāku preci. Ja pieprasījums ir elastīgs, tad, lai palielinātu kopējos ienākumus, cena ir jāpazemina, bet, ja pieprasījums ir neelastīgs, cenu pazeminot, kopējie ienākumi samazināsies.
12. Tātad var secināt, lai pareizi veidotu cenu politiku, zemniekam ir jāzina, vai pieprasījums ir elastīgs vai neelastīgs.
13. Tātad, lai arī tirgus līdzsvars ir tieši atkarīgs no brīvā tirgus sistēmas, pieprasījuma un piedāvājuma harmoniju, tomēr nevar apgalvot, ka varētu pastāvēt līdzsvars tirgū, ja nenotiktu valdības iejaukšanās.
14. Valdības ietekme uz Latvijas tirgu ir ļoti liela, sākot no cenu grīdas vai griestu noteikšanas, beidzot ar dažādiem atvieglojumiem, nodokļu atvieglojumiem, subsīdijām, dotācijām, kas palīdz atrast tirgus līdzsvaru, kuru reizēm bez valdības iejaukšanās nav iespējams atrast.
15. Par tirgus līdzsvara stabilitāti var runāt, ja tiek ņemta vērā visa Latvijas ekonomiskā sistēma. Protams, nevar aizmirst par tirgus dalībnieku un to starpā pastāvošās konkurences …
Referātā apskatīti gadījumi kādos pieprasījums un piedāvājums ir elastīgs, neelastīgs vai vienāds mainoties preces cenai. Pieprasījums raksturo sakarību starp cenām un preču daudzumu, kuru varētu nopirkt, pastāvot noteiktām cenām. Tiklīdz mainās precei cena, mainās arī pārdotās preces apjoms. Ja cenu pazemina - tiek vairāk pārdots. Tādēļ pārdevēji rīko preču izpārdošanas, lai atbrīvotos no liekajiem preču krājumiem. Pastāv virkne faktoru, kas tirgū var mainīt preces pieprasījumu, piemēram, izmaiņas pircēju ienākumos, aizvietotājpreces cena, preču kvalitāte, reklāmas ietekme, jaunu preču parādīšanās tirgū. Referātā tika izmantoti arī grafiski attēli pieprasījuma un piedāvājuma izmaiņām pie dažādām cenām, nosakot piedāvājuma vai pieprasījuma elastību.
-
Klientu tirgus izpēte un potenciālo klientu apjoma prognozēšana viesnīcā "Jelgava"
Research Papers12 Marketing, Advertising, Tourism, Traveling
- Tirgus izpēte uzņēmumam "S"
- Tirgus. Tirgus līdzsvars
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Starptautiskais valūtas tirgus
Research Papers for university22
-
Tirgus būtība un tā veidi
Research Papers for university21
-
Vērtspapīru tirgus
Research Papers for university17
-
Tirgus raksturojums Latvijā
Research Papers for university19
-
Tirgus jēdziens
Research Papers for university18
Evaluated!