Biznesa plāna raksturojums.
Biznesa plāns ir stratēģiskā plāna veids, kurā noteiktas uzņēmējdarbības idejas, projekta īstenošanas mērķi, taktika un sagaidāmie rezultāti noteiktam laika periodam. Tas ir plāns, kurā tiek aplūkota uzņēmuma vēsturiskā attīstība, novērtēta plāna izpildes gaita un novirze no tās, kā arī analizēti šādu noviržu iemesli.
Biznesa plāns nevar būt nemainīgs. Tam jābūt elastīgam, tas jāmaina un jāpielāgo situācijas izmaiņām.
Rakstot biznesa plānu, jālieto viegli uztverama valoda. Ja izmantos biznesa plānu kā līdzekli , lai saņemtu kredītu, nedrīkst aizmirst par noformējumu. Plānam jāizskatās labi, bet ne ekstravaganti.
Galvenie biznesa plāna izstrādāšanas mērķi ir:
Pārbaudīt projekta vai citas ieceres dzīvotspēju. Biznesa plāna izstrādāšanas gaitā var iegūt arī negatīvus rezultātus. Tādā gadījumā jādomā, ko darīt: vai jāiegūst papildu informācija, jāmaina nosacījumi, parametri, vai jāatsakās no idejas īstenošanas;
Panākt visizdevīgāko un vispieejamāko kompromisu starp uzņēmuma vēlmēm un praktiskām iespējām( panākt veiksmi, novērojot neveiksmi!). Nepieciešams aplūkot vairākus variantus, piemēram, optimistisko un pesimistisko, jo nav precīzi zināms, kā plāna periodā rīkosies konkurenti, vai kādas izmaiņas notiks apkārtējā vidē;
Precīzi noteikt, izstrādāt, formulēt uzņēmējdarbības mērķus un to sasniegšanai nepieciešamo (paredzamo)stratēģiju un taktiku;
Objektīvi novērtēt sagaidāmos rezultātus.
Panākumi uzņēmējdarbībā lielā mērā ir atkarīgs no trim faktoriem: no zināšanām par stāvokli uzņēmējdarbībā noteiktā laika periodā; no mērķa , kuru uzņēmējs vēlas sasniegt un no rīcības modeļa, ko uzņēmējs izvēlējies, lai pārietu no viena stāvokļa citā .Vadoties pēc šiem trim faktoriem , biznesa plāns ir nepieciešams un paredzēts:
vispirms pašam uzņēmējam. Tāpēc vismaz biznesa plāna pirmo variantu vajadzētu izstrādāt uzņēmējam personīgi , lai redzētu visas priekšrocības , trūkumus, riskus utt., jo tas ļauj reāli novērtēt situāciju;
partneriem(ja tādi ir).Ja ir jāizstrādā biznesa plāns, tad ir vieglāk veikt sarunas ar partneriem par ieguldījumu piesaistīšanu un citiem jautājumiem;
investoriem- bankām, kredītiestādēm;
uzņēmuma darbiniekiem, ja uzņēmums tiek vadīts demokrātiski, kad katrs darbinieks ir informēts par uzņēmējdarbības mērķiem;
piegādātājiem, kuriem dažreiz biznesa plāns ir vajadzīgs, lai tie redzētu , kādam nolūkam piegādes ir vajadzīgas;
pašpārvaldei, piemēram, lai saņemtu zemes nomas tiesības, vai gadījumos, kas ir saistīti ar privatizāciju.
…