-
Uzņēmuma peļņa un rentabilitāte
Evaluated!
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 4 | |
1. | Analītiskā daļa | 6 |
1.1. | Peļņas teorijas | 6 |
1.2. | Peļņa un tās nozīme uzņēmējdarbībā | 7 |
1.3. | Uzņēmējdarbības ieņēmumi un izmaksas | 8 |
1.4. | Peļņas sadale | 9 |
1.5. | Rentabilitātes raksturojums | 11 |
1.6. | Rentabilitātes rādītāji | 13 |
1.6.1. | Apgrozījuma rentabilitāte | 13 |
1.6.2. | Pašu kapitāla rentabilitāte | 14 |
1.6.3. | Kopējā kapitāla rentabilitāte | 15 |
1.7. | Peļņas vai zaudējumu aprēķins | 16 |
2. | Pētījumu un aprēķinu daļa | 19 |
2.1. | Pamatlīdzekļu nolietojuma aprēķins | 19 |
2.2. | Peļņas vai zaudējuma aprēķins pēc perioda izmaksām | 21 |
2.3. | Uzņēmuma ienākuma nodokļa un Nekustamā īpašuma nodokļa aprēķins | 22 |
2.3.1. | Uzņēmuma ienākuma nodoklis | 22 |
2.3.2. | Nekustamā īpašuma nodoklis | 22 |
2.4. | Peļņas un zaudējumu aprēķina shēma vertikālā formā (klasificēta pēc apgrozījuma izmaksu metodes) | 23 |
2.5. | Rentabilitātes rādītāju aprēķins | 24 |
Nobeigums | 26 | |
Bibliogrāfiskais saraksts | 28 |
Uzņēmuma veiksmīga un ilgtspējīga darbība ir atkarīga no uzņēmuma spējas ģenerēt pietiekamu peļņu. Uzņēmuma īpašnieki ir ieinteresēti ieguldīt līdzekļus uzņēmuma kapitālā, ja viņi ir pārliecināti, ka šis ieguldījums dos lielāku atdevi nekā naudas ieguldījums citur. Peļņas pieaugums vai samazinājums salīdzinot ar iepriekšējo periodu, kā arī peļņas iesaistīšana pašu kapitāla sastāvā ietekmē uzņēmuma attīstību un finansiālo stāvokli. Pozitīvs saimnieciskās darbības rezultāts ļauj novirzīt līdzekļus uzņēmuma attīstībai, lai saglabātu vai arī uzlabotu savu pozīciju tirgū.
Uzņēmuma darbības galvenie finansu rādītāji, kas atspoguļo uzņēmuma darbību no finansiālā aspekta, ir peļņa un rentabilitāte. Galvenais veids kā tiek noteikta uzņēmuma peļņa ir peļņas vai zaudējumu aprēķins, kurš ir obligāts visos Latvijas uzņēmumos un to nosaka LR likums „Par uzņēmuma gada pārskatiem.” Peļņas apjomu var regulēt, mainot pārdotās produkcijas daudzumu, ceļot cenas vai arī samazinot izmaksas. Uzņēmumi peļņu var gūt no pamatdarbības – ražošanas un pakalpojumu sniegšanas, no dividendēm, kuras maksā citi peļņu gūstoši uzņēmumi,. kā arī pārdodot savus īpašumus. Tiesa lielas peļņas gūšanai ir vajadzīgs laiks.
Savukārt rentabilitātes rādītāji dod uzņēmumam informāciju par tā finansiālo stāvokli tirgū attiecībā pret citiem uzņēmumiem, kas darbojas tajā pašā nozarē. Salīdzinot dažādus rentabilitātes rādītājus, uzņēmumam ir vieglāk noteikt faktorus, kas pozitīvi vai arī negatīvi ietekmē tā darbību un, ja ir nepieciešams, uzņēmuma vadība var sākt meklēt iespējas, kā šos negatīvos faktorus likvidēt.
Latvijā katra uzņēmēja darbības mērķis ir gūt pēc iespējas lielākus finansu ienākumus un peļņu. Tāpēc katrs uzņēmējs cenšas iekarot tādu tirgus daļu, kurā tas varētu iegūt pēc iespējas maksimālu peļņu, ieguldot mazākus līdzekļus. Ja peļņa būs lielāka, tad uzņēmumam būs lielākas nākotnes iespējas, jo peļņa ir finansu līdzeklis, kas dod uzņēmumam papildus attīstības iespējas un ļauj sekmīgi cīnīties ar konkurentiem.
Uzņēmuma veiksmīgas darbības pamatā ir vadības izstrādāta plānošanas sistēma, ar kuras palīdzību uzņēmuma vadība var prognozēt potenciālos saimnieciskās darbības rādītājus un savlaicīgi reaģēt uz neparedzētām pārmaiņām. Plānošana palīdz vadībai noskaidrot uzņēmuma vājās un stiprās puses. Palīdz precīzi noteikt un novērtēt, kas uzņēmumam ir vajadzīgs uz noteikta mērķa sasniegšanu vērstas darbības plāna izstrādei, ar plānošanu ir iespējams paredzēt iespējamās grūtības, neļaujot tām izvērsties par lielāku problēmu un saplānot nepieciešamās ražošanas (pārdošanas) izmaksas un paredzēt to ietekmi uz pārdošanas cenas lielumu, realizācijas apjomu un peļņu.
Ja uzņēmums būs spējīgs samazināt ražošanas izmaksas, nesamazinot produkcijas kvalitāti, salīdzinājumā ar citiem radniecīgu produkciju ražojošiem uzņēmumiem, tad tas varēs iegūt papildus ienākumu, vai pazeminot cenu, palielināt produkcijas noietu. Ja uzņēmuma izmaksas pārsniedz vidējās nozares izmaksas, tad šis pārsvars parasti netiek kompensēts uz pircēju rēķina, bet gan tikai samazina uzņēmuma ienākumus.
Uzņēmējdarbības pamatmērķis ir peļņas maksimizēšana, t.i., uzņēmuma cenšanās no ražošanā izmantotajiem resursiem iegūt pēc iespējas lielāku peļņu. Tikai lieli uzņēmumi dažreiz var uz laiku atteikties no peļņas maksimizēšanas, piemēram, lai pārspētu konkurentus, panākot to aiziešanu no tirgus.…
Kursa darbs uzņēmējdarbibā un vadīšanā.darbs sastāv no 34 lpp.Ievads, Analītiskā un aprēķinu dalā, kā arī secinājumi un bibliogrāfiskais saraksts.Novērtēts 2006.gadā ar 9 ballēm
- Peļņa un rentabilitāte
- Peļņa un rentabilitāte
- Uzņēmuma peļņa un rentabilitāte
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Jauna ēdināšanas uzņēmuma koncepcijas izstrāde
Research Papers for university48
-
Darba kārtība uzņēmumā
Research Papers for university9
-
Mazumtirdzniecības uzņēmuma darbības analīze un plānošana
Research Papers for university34
Evaluated! -
Uzņēmuma ekonomiskā izaugsme
Research Papers for university6
-
Uzņēmuma iekšējās komunikācijas vadība
Research Papers for university19