Vadīšana jeb menedžments kā teorija ir metožu, principu un ieteikumu kopums, kura mērķis ir panākt organizācijas labāku , efektīvāku un optimālāku darbību.
Vadīšana kā praktiska darbība ir lēmumu pieņemšana un pieņemto lēmumu nodrošināšana. Tā ir cilvēku darba virzīšana un resursu saskaņošana noteikta mērķa sasniegšanai.
Vadīšana ir darbības komplekss, ieskaitot plānošanu, organizēšanu, motivēšanu, kontroli, kas vērsta uz organizācijas darbinieku, finansu, materiālo un informācijas pilnīgāku izmantošanu, lai organizācijas mērķus sasniegtu ar augstāku efektivitāti.
Vadīšanas uzdevums ir izveidot efektīvu organizāciju un vadīt to atbilstoši mainīgajiem apstākļiem.
Lai saprastu vadīšanas būtību, ir jāņem vērā, ka
tā ir pielietojama katrā organizācijā;
tā obligāti ir jāsaista ar plānošanu, organizēšanu, motivēšanu, un vadīšanas procesu var organizēt, tikai efektīvi izmantojot cilvēku materiālos un informācijas resursus, kas pastāvīgi jāpilnveido, lai sasniegtu izvirzītos organizācijas mērķus;
vadīšanas mērķi ir jāsasniedz ar iespējami augstāku efektivitāti, panākt, racionāli izmantojot minētos resursus.
Vadīšanas funkcijas:
1.Plānošana:
Uzņēmuma darbības mērķu noteikšana
Iekšējās situācijas un apkārtējo apstākļu noteikšana un analīze
Nepieciešamo resursu noteikšana
Prognozēšana
Darbības programmas noteikšana
2.Organizēšana:
Organizācijas struktūras izveidošana
Darbu sadale
Resursu sadale
Pilnvaru deleģēšana
3.Motivēšana:
Darbinieku rīcības virzīšana un vadīšana
Pārliecināšana un ieinteresēšana
4.Kontrole:
Darbu izpildījuma salīdzināšana ar iepriekš noteiktiem to izpildīšanas termiņiem un plānu koriģēšana.…