Valsts ieņēmumu dienests ir iestāde ar plašiem pienākumiem, kas saistīti ar nodokļu aprēķināšanu, iekasēšanu, piedzīšanu, sabiedrības informēšanu par nodokļu aktualitātēm u.c. Par tās darbinieku nevar kļūt ikviens, kas to vēlas, jo šis darbs ir nopietns, atbildīgs, prasa augstu kompetences līmeni un pašatdevi.
Šī tēma tika izvēlēta, jo mums šķita ļoti interesanti noskaidrot, kādas tieši īpašības ir noteicošās VID darbinieku atlasē, kādus morālos un ētiskos noteikumus ir jāievēro darbiniekiem, lai veiksmīgi varētu pildīt savu darbu un tik uzskatītiem par godīgu, profesionālu, neatkarīgu un uzticamu ierēdni. Mūsu steidzīgajā un arī korumpētajā laikā tik nepieciešami ir atbildīgi un, galvenais, godīgi cilvēki, tādēļ par mūsu galveno darba mērķi kļuva to ētikas un morāles jautājumu izpēte, kas ir jāievēro Valsts ieņēmumu dienesta darbiniekiem.
Lai sasniegtu noteikto darba mērķi, izvirzījām vairākus darba uzdevumus:
1.noteicošo ētikas un morāles jautājumu noskaidrošana;
2.pieejamās literatūras izpēte;
3.interneta resursu izpēte;
4.Valsts ieņēmumu dienesta vadoša darbinieka izjautāšana;
5.iegūtās informācijas apkopošana un secinājumu izdarīšana;
6.priekšlikumu izteikšana, balstoties uz gūtajām zināšanām.
Jēdziens „pareiza uzvedība” nozīmē, ka cilvēka rīcība atbilst morālajām un ētiskajām vērtībām, kuras kādā sabiedrībā, kultūrā, kolektīvā un iestādē tiek atzītas par vispārpieņemtu normu. Profesijas ietvaros morāles normu ievērošanu praksē sauc par „lietišķo ētiku” (2, 213). Tās ietvaros vispārpieņemtie priekšstati par pareizu uzvedību tiek apkopoti kā formāli kodeksi, kuros ir runa par profesijas ētiku un profesionāļa izturēšanos. Valsts ieņēmumu dienests saviem darbiniekiem ir izdevis iekšējos noteikumus „Valsts ieņēmumu dienesta Ētikas kodekss”. Profesionālās ētikas kodekss ir morāles normu un vērtību kopums, kas paredzēts izpildīšanai. Kodekss uzskatāms par rīcības orientieri (1, 291). Tādējādi jebkura darbinieka izturēšanos nosaka motīvi, kas atbilst šī kodeksa noteikumiem.
Pirmos ētikas kodeksus sāka izstrādāt 19. gadsimta beigās 20. gadsimta sākumā ASV un Anglijā. Plašāku izmantošanu sāka izvērst pagājušā gadsimta sešdesmitajos gados, kad palielinājās vadītāja loma un darbinieku atbildība. Pati straujākā ētikas kodeksu ieviešana sākās pagājušā gadsimta astoņdesmitajos un deviņdesmitajos gados. Pašlaik ētikas kodekss ir neatņemama jebkura sevis cienoša uzņēmuma, iestādes sastāvdaļa, kas ļauj organizēt darbu godīgi, profesionāli un korekti. …