Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
4,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:170636
 
Evaluation:
Published: 05.06.2006.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 16 units
References: Used
Extract

Konkurētspējas jēdziens un to raksturojošie rādītāji

Konkurence – viena no galvenajām tirgus attiecību iezīmēm. Tieši konkurence nodrošina personības radošo brīvību, kā arī rada nepieciešamos nosacījumus tās izpausmēm ekonomikas sfērā.
Konkurētspēja – sarežģīta ekonomiska kategorija, kas var tikt apskatīta vairākos līmeņos:
• preces konkurētspēja;
• firmas konkurētspēja;
• nozares konkurētspēja;
• valsts konkurētspēja.
Starp šiem konkurētspējas līmeņiem pastāv cieša iekšējā un arējā sakarība. Valsts un nozares konkurētspēja gala rezultātā ir atkarīga no konkrētas firmas spējas radīt konkurētspējīgu preci.
Ar preces konkurētspēju tiek domāts faktoru kopums, kas raksturo preces cenu, kvalitāti un patērētāja attieksmi pret šo preci. Šie faktori nosaka preces konkurētspēju gan iekšējā, gan ārējā tirgū. Preces konkurētspēja nosakāma tikai salīdzinājumā ar analogām precēm. Preces konkurētspēja ir ciešā saistībā ar ražošanas izmaksām un darba produktivitāti.
Mūsdienās pasaulē biežāk runā par ārpuscenu faktoriem, kas nosaka konkurētspēju. Kā būtiskākos var minēt inovācijas un zinātnes īpatsvaru preces radīšanā. Vairums valstu cenšas nodrošināt savu preču konkurētspēju, izmantojot inovācijas un augstākās tehnoloģijas, kas, savukārt, iespējams tikai attīstot zinātņu ietilpīgās nozares.
Firmas konkurētspēja veidojas no veselas virknes konkurences priekšrocību (competitive advantage) attiecībā pret citu firmu-konkurentu iekšējā vai ārējā tirgū. Kā svarīgas konkurences priekšrocības var minēt: ražošanas rentabilitāte, inovāciju īpatsvars, produktivitātes līmenis, stratēģiskās plānošanas efektivitāte, uzņēmuma vadība, spēja adaptēties un citas. Jo vairāk firmai ir šo konkurences priekšrocību, jo lielākas ir tās iespējas veiksmīgi konkurēt starptautiskajā tirgū, it īpaši attiecīgajā tirgus segmentā.
Par nozares konkurētspēju var runāt jau ar to brīdi, kad attīstoties starptautiskajai darba dalīšanai, valstis sāka specializēties konkrētu preču ražošanā, atkarībā no to konkurētspējas katrā konkrētā nozarē. Piemēram, ASV konkurētspējīgākās nozares ir aviācijas un kosmiskās nozares, unikāla mašīnbūve, superdatoru ražošana un programmnodrošinājums. Japānas rūpniecībā ar vislielāko konkurētspēju pasaules tirgū darbojas elektronikas un elektrotehnikas, automobīļu rūpniecība, kuģubūves nozares. Jaunās Āzijas industriālās valstis (Koreja, Taivana, Honkonga, Singapūra, Malaizija) radījušas konkurētspējīgas nozares plaša patēriņa preču ražošanā (apģērbi, apavi, sadzīves elektronika), kā arī zinātņu ietilpīgas nozares (elektroniskās komponentes, datori, skaitļošanas tehnika), kas arvien vairāk konkurē ar analoģisku Japānas un Eiropas valstu produkciju.

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register