-
Vardarbībā cietuša bērna pašvērtējums
Research Papers23 Anatomy, Medicine and Hygiene, Pedagogy, Psychology
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 2 | |
Bērna attīstība normālo apstākļos | 4 | |
Bērna pašvērtējums | 5 | |
Atšķirība starp normāliem un nenormāliem apstākļiem | 6 | |
Vardarbības veidi | 7 | |
Sabiedrības ikdienas izpratne pat vardarbību | 7 | |
Bērna pašvērtējums pēc vardarbības | 8 | |
Vardarbībā cietušo bērnu ikdiena | 10 | |
Pazīmes, kas var liecināt par to, ka bērns cieš no kādas vardarbības formas | 11 | |
Vardarbībā cietušais bērns | 15 | |
Skolotāju un vecāku lomas un rīcība | 15 | |
Agresija, tās veidi | 15 | |
Pielikt punktu agresijai | 18 | |
Iemesli bērnu nepaklausībai | 23 | |
Pozitīvas uzvedības veicināšana | 23 | |
Secinājumi | 26 |
Secinājumi
Izpētot vairāku autoru viedokļus un piedāvātos risinājumus sakarā ar šo jautājumu, var secināt, ka tie ir atšķirīgi tad, kad runa iet par iemesliem, bet diezgan līdzīgi tad, kad runa iet par risinājumu un palīdzības metodēm. Piemēram, kaut vai tāda lieta kā vides nozīme bērna attīstībā – divi pilnīgi pretēji viedokļi: vieni uzskata, ka vide ir bērna psihiskās attīstības avots (sociālpsiholoģija), taču citi uzskata, ka videi nav determinējošas nozīmes personības attīstībā (individuālpsiholoģija). Līdz ar to vieni teiks, ka notiekošā vardarbība bērnam apkārt ietekmēs viņa attīstību un atstās negatīvas pēdas viņa psihē, bet citi sacīs, ka nekas tamlīdzīgs nenotiks, bērns pats sevi veidos (tas bija arī viens no sabiedrības viedokļiem). Lai vai kā, vairāki autori tomēr pieturās pie pirmā viedokļa, ka viss apkārt notiekošais bērnu ietekmē. Jo berns mācās no apkārtējās vides, būvē savas „labuma” un ļaunuma” robežas velkot paralēles ar apkārtējiem. Kāda psiholoģe no programmas „Superaukle steidz palīgā!” teica, ka „bērni ir kā sūklīši – viņi uztvers visu, gan labo, gan ļauno, un jūs būsiet pārsteigti, cik ātri tas notiks”. Tapēc daudziem vecākiem reizēm ir interesantas, mulsinošas, smieklīgas vai kaunpilnas situācijas ar bērniem, kad vienīgais, ko viņi var pateikt, ir: „Kur tu kaut ko tādu iemācījies?!”. Jo bērni ir apķērīgi un var pietikt tikai ar vienu reizi pateiktu vārdu vai vienu reizi izdarīto darbību, lai velak jūs ieraudzītu tās atveidojumu jūsu bērna lomā.
Bērna pašsajūtas ir ļoti lielā mēra atkarīgas no apkārtējās vides, jo bērnam nav iekšejās aizsardzības sajūtas jeb tāda kā filtra, lai atšķirtu, kas ir labs un kas nav, ko ir jaklausās un kas nav. Bērns tic pieaugušajiem un uztver visu, ko viņam saka vai kā pret viņu izturās. No tā arī rodas pašizvērtējums, pašcieņas līmenis, pašsajūtas. Bērns, kas aug neveselīgos apstākļos, kur viņam ir jāsaskaras ar vardarbību, būs ar traumētu psihi, nepareizu priekšstatu par sevi un apkārtējiem un izkropļotu pašvērtējumu.
Protams, mūsu nepilnīgajos apstākļos nevar nodrošināt bērnam 100% aizsardzību no jebkura veida negatīvās ietekmes vai vardarbības. Tā var būt bērnudārzā, uz ielas, skolā, pašu ģimenēs, utt. Taču pats svarīgakais ir zināt par vardarbības veidiem un eksistenci. Ja vecākiem būs labas attiecības ar bērnu, viņs uzticēs viņiem savas raizes un vecāki spēs ļoti daudz ko darīt, lai iegūtās traumas labotu un turpinātu veidot bērnam pareizo attīstības vidi. Ja mājās nekas tamlīdzīgs nenotiek vai, vēl ļaunāk, majās notiek vardarbība, skolotājam būtu jābūt „otrajam vecākam”, kurš spētu bērnam palīdzēt. Tomēr bērns pavada diezgan lielu daļu sava laika skolā, līdz ar to nevajadzētu noniecināt skolotāja iespējas un ietekmi un bērna attīstību. Nevajag izmantot kardinālas metodes, jo ir ļoti daudz šķietami mazu, nenozīmīgu darbību, ko skolotājs spētu veikt bērna labā, taču tie darbojas. Un arī jāņem vērā fakts, ka bērnu nevar mainīt uzreiz un kardināli, tas ir jādara pamazām, jo bērns nebija attīstījies kā personība vienas dienas laikā, līdz ar to arī ātras izmaiņas nav iespējamas. Vajag daudz pacietības un zināšanu, bet tas noteikti ir to vērts, lai veidotu jaunu, skaistu, harmoniski attīstītu personību, kurai nebūs turpmāk dzīvē jācieš no tā, ka tā nu bija iznācis, ka nācās dzīvot nelabvēlīgā vidē. …
Apskatīti vardarbības veidi, salīdzināta bērna normālā attīstībā un to bērna attīstība, kas saskaras ar kādiem no vardarbības veidiem. Lielākoties centos pievērsties bērnam tieši vecumā līdz pusaudža gadiem.Apskatīju arī dažādus sabiedrības viedokļus, kas ir plaši izplatīti, taču maldīgi. Un ko darīt vecākiem un skolotājam, lai mazinātu vardarbības ietekmi uz bērnu vai vispār izvairītos no tās ietekmes.
- Bērna domāšanas un uzticēšanās spēju attīstība pirmajā dzīves gadā
- Bērna gatavība mācībām skolā
-
Vardarbībā cietuša bērna pašvērtējums
Research Papers23 Anatomy, Medicine and Hygiene, Pedagogy, Psychology
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Jaunākā skolas vecuma bērna psihiskās īpatnības un pašvērtējums
Research Papers for university4
-
Bērna runas aktivizēšana ģimenē
Research Papers for university43
-
Bērna psihiskā attīstība no piedzimšanas līdz skolas laikam
Research Papers for university20
Evaluated! -
Pašattīstība un pašaudzināšana - bērna personības attīstības pamats M.Montesori pedagoģijā
Research Papers for university37
Evaluated! -
Sociālā darba specifika, strādājot ar emocionālajā vardarbībā cietušu bērnu
Research Papers for university40