Rīgai jau tagad ir raksturīgas Eiropas valstu lielāko pilsētu pamatproblēmas:
1.satiksmes sastrēgumi;
2.neorganizēta automašīnu izvietošana uz ielu braucamās daļas;
3.ielu satiksmes pieaugošā negatīvā ietekme uz apkārtējo vidi.
Viena no akūtākajām vides problēmām ir atmosfēras gaisa ķīmiskais un trokšņa piesārņojums, ko izraisa autotransports. Lielākā daļa no transporta radītā piesārņojuma ir slāpekļa oksīdi (NO, NO2, N2O5), oglekļa oksīds (CO), kā arī gaistošie organiskie savienojumi (skatīt grafiku Nr.1). Ielu zemās caurlaidības spēju dēļ bieži veidojas satiksmes sastrēgumi, kas darba dienu beigās izsauc palielinātu gaisa piesārņojuma līmeni K.Valdemāra ielā, Raiņa bulvārī, Merķeļa ielā un citur.
Kā liecina DOAS (gaisa kvalitātes monitoringa stacijas) staciju mērījumi, lielākais gaisa piesārņojums konstatēts ielu līmenī un intensīvāk noslogoto ielu tuvumā (skatīt 1.tabulu).
1.tabula. Vidējais un maksimālais (iekavās)
DOAS staciju konstatētais gaisa piesārņojuma līmenis Rīgā.
Piesārņojuma līmenis, µg/m3
Mērījumu laiks un vieta (ielas)
Kr.Valdemāra iela
(Centrs)1996
13. janvāra iela
(Vecrīga) 1997
Nometņu iela (Āgenskalns) 1998
Slokas iela (Imanta) 1998
Tvaika iela
(Sarkandaugava)
1999
11. Novembra krastmala
(Vecrīga) 2000
SO2
(ziemas vidējais)
36,8
1996/97
17,2
1997/98
23,2
1998/99
18,1
1998/99
10,8
1999/00
14,3
vasara, 2000
NO2 (vidējās gada vai mērījuma perioda koncentrācijas)
60,2
43,2
29,5
17,6
24,8
57,7
vasara, 2000
O3
(vidējā un maksimālā 24 h)
42,7
94,5
47,3
85,1
40,7
86,4
56,8
92,0
56,2
87,9
94,0 116,3
vasara, 2000
Benzols
(vidējā un maksimālā 24 h)
34,4
75,5
16,4
36,7
22,2
55,8
19,5
41,8
16,6
48,1
41,7 49,0
vasara, 2000
Toluols
(vidējā un maksimālā 24 h)
81,9
229,0
45,1
192,0
62,9
306,0
89,2
151,0
34,2
185,0
28,5 35,0
vasara, 2000
Formaldehīds (vidējā un maksimālā 24 h)
13,1
25,0
7,9
18,7
7,1
29,9
7,8
16,8
8,2
13,5
-
Avots: Riga City towards Sustainability
Pieaugot satiksmes intensitātei, pieaug arī gaisa piesārņojums, un jau šodien pilsētas centrā un Vecrīgā NO2 koncentrācija gaisā tuvojas valsts standartu noteiktajam robežlielumam.…