Research Papers
Humanities
Pedagogy
Vidusskolēnu attieksme pret zinātniski - pētniecisko darb...-
Vidusskolēnu attieksme pret zinātniski - pētniecisko darbu izstrādi
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 2 | |
Teorētiskā daļa | 5 | |
1. | Zinātniski pētniecisko darbu raksturojums | 5 |
1.1. | Zinātniski pētnieciskās darbības nozīme | 5 |
1.2. | Kas ir zinātniski pētnieciskais darbs? | 8 |
1.3. | ZPD izstrādes posmi | 10 |
1.4. | ZPD uzbūve | 13 |
1.5. | DA Cēsu Valsts ģimnāzijas zinātniski pētnieciskā – darbība | 16 |
1.6. | Pētniecības paņēmieni | 19 |
Pētnieciskā daļa | 22 | |
2. | Pētījums par skolēnu zinātniski – pētniecisko darbību, attieksmi pret to | 22 |
2.1. | Pētījuma mērķauditorijas izvēles pamatojums un raksturojums | 22 |
2.2. | Skolēnu viedoklis par zinātniski pētniecisko darbību | 23 |
2.3. | Nozares ekspertu viedoklis | 36 |
2.4. | Fokusgrupu diskusiju analīze | 38 |
Secinājumi | 46 | |
Kopsavilkums | 48 | |
Annotation | 49 | |
Izmantoto informāciju avotu saraksts | 50 | |
Pielikumi | 51 | |
1.pielikums. | Intervija ar Rudīti Haheli – LU pedagoģijas doktori, grāmatas „Skolēna zinātniski pētnieciskā darbība” autori | 51 |
2.pielikums. | Intervija ar Dainu Zelmeni – Smiltenes ģimnāzijas Vēstures un sociālo zinību skolotāju, ZPD konsultanti | |
3.pielikums. | Intervija ar Ilzi Lāci – LU sociālo zinātņu fakultātes zinātnisko asistenti | |
4.pielikums. | Fokusa grupas diskusija ar vidusskolēniem (transkripcija) | |
5.pielikums. | Fokusa grupas diskusija ar pedagogiem un ekspertiem (transkripcija) | |
8.pielikums. | Atlnats.lv konkursa apraksts | |
9.pielikums. | Latvijas Universitātes konkursa apraksts | |
10.pielikums. | Vidzemes augstskolas konkursa apraksts |
Pēdējo gadu laikā vidusskolēnu zinātniski - pētnieciskie darbi (turpmāk – ZPD) guvuši lielāku ievērību un atzinību no ekspertu, pedagogu un pašu skolēnu puses. Pētnieciskā darba izstrāde attīsta skolēna analītisko domāšanu, spēju iepazīt pētāmo vidi, paplašināt redzesloku un gūt vērtīgu pieredzi zināšanu un iemaņu apguvē, kas paver veiksmīgas iespējas skolēnam adaptēties akadēmiskai dzīvei augstskolā. Zinātniski - pētnieciskā darbība ir izaicinājums skolēnam. Tajā tiek pārbaudītas gan viņa akadēmiskās, gan arī fiziskās un morālās spējas, kā arī sniegta būtiska iespēja šīs spējas attīstīt. Sabiedrības dzīves realitāte parasti atšķiras no skolas „siltumnīcai” pielīdzināmās vides, tādējādi zinātniski - pētnieciskie darbi palīdz vidusskolēnam iepazīt laika plānošanu, konkurences izjūtas, spēju orientēties daudzveidīgā informatīvajā telpā, uzstāties auditorijas priekšā, aizstāvēt savu viedokli un līdz ar to sagatavoties studijām un tālākai profesionālajai karjerai.
Pētnieciskā darba tēmas izvēles pamatā ir autores personīgā ieinteresētība. Darba autore pēdējo gadu laikā savā skolā ir novērojusi kolorītu skolas biedru attieksmju daudzveidību pret skolas prasību izstrādāt pētniecisko darbu. ZPD sniegs ieskatu šo attieksmju dinamikā, pašreizējā izstrādes situācijā un palīdzēs saskatīt iespējamās nepilnības, kuras nākotnē izglītības iestādes varētu novērst.
Skolēnu zinātniski - pētnieciskā darbība Latvijā mērāma vairāku gadu desmitu garumā, taču kopējas statistikas, tendenču analīzes, atsevišķu skolu pieredžu salīdzinājuma nav. Bieži vien nav arī vienota viedokļa par ZPD izstrādes formālajām prasībām un vērtēšanas kritērijiem. Tādēļ, nepretendējot uz visaptverošu jautājuma analīzi, autore tomēr cer, ka šis ZPD sniegs noderīgu informāciju jauniešiem un ekspertiem par skolēnu attieksmi pret zinātniski – pētnieciskajiem darbiem, par viņu saturisko, metodisko un psiholoģisko gatavību šai mācību darba formai un ļaus uzlabot ZPD motivāciju un saturisko kvalitāti nākotnē.
Zinātniski – pētnieciskā darba mērķis:
Izpētīt attieksmi un izpratni par zinātniski - pētniecisko darbību atšķirīgās vidusskolēnu vecuma grupās.
Zinātniski – pētnieciskā darba hipotēze:
Skolēna attieksme pret zinātniski - pētnieciskā darba izstrādi mainās darba izstrādes gaitā.
Darba uzdevumi:
izpētīt un apzināt tēmai atbilstošus informācijas avotus – literatūru, interneta materiālus u.c.;
noskaidrot pētnieciskajos darbos iesaistīto skolēnu, pedagogu un ekspertu viedokli par ZPD izstrādes pozitīvajiem un negatīvajiem faktoriem;
sniegt iespējamos ieteikumus skolēnu zinātniski - pētnieciskās darbības motivācijas paaugstināšanai, darba procesa efektivitātes uzlabošanai un kopējās ZPD kvalitātes sekmēšanai.
Darbā izmantotās pētniecības metodes:
nozares literatūras un interneta resursu analīze;
skolēnu aptaujas;
intervijas;
fokusgrupu diskusijas;
datu apstrāde un analīze, secinājumu un ieteikumu veidošana.…
Pēdējo gadu laikā zinātniski - pētnieciskie darbi guvuši arvien lielāku atzinību gan no ekspertu, pedagogu un, protams pašu skolēnu puses. Sava darba tēmas izvēles procesā es novēroju kolorītu attieksmju daudzveidību no skolas biedru puses pret prasību izstrādāt šo darbu. Un lai vai cik interesanti, attieksmes tendences ir gana atšķirīgas, it īpaši atšķirīgās vidusskolēnu grupās. Man likās vērtīgi izpētīt pedagogu un ekseprtu, bet, pats galvenais, pašu skolēnu viedokli par šo ZPD sistēmu. Spēju izdarīt secinājumus un sniegt arī ieteikumus. Mana darba unikalitāte ir iepriekš neapskatītā zinātniski - pētnieciskā darbība tieši no cilvēciskā faktora. Ko tad patiesībā skolēni domā par zinātniski - pētniecisko darbu izstrādi?
- Iedzīvotāju attieksme pret sociālām pārmaiņam
- Jauniešu attieksme pret izglītību kā sociālo institūtu
- Vidusskolēnu attieksme pret zinātniski - pētniecisko darbu izstrādi
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Iedzīvotāju attieksme pret sociālām pārmaiņam
Research Papers for secondary school4
-
Jauniešu attieksme pret izglītību kā sociālo institūtu
Research Papers for secondary school4
-
Jauniešu attieksme pret mūsdienu skolu
Research Papers for secondary school9
-
Jelgavas iedzīvotāju attieksme pret bezdarbu Latvijā
Research Papers for secondary school6
-
Televīzijas reklāmas ietekme uz cilvēku un cilvēku attieksme pret reklāmu
Research Papers for secondary school8