Ievads
Katras valodas zināšanas ir bagātība. Valoda ļauj apzināties un apliecināt, kā arī paust attieksmi un viedokli pret sevi, apkārtējo pasauli. Turklāt, tā sekmē un pilnveido klausīšanās, runāšanas, lasīšanas un rakstīšanas prasmju attīstību.
Šajā vingrinājumu krājumā ir atbilstoši adaptētas un mērķtiecīgi pārveidotas pasakas, kuras tiek izmantotas mācības vingrinājumiem. Ir izveidots daudzpusīgs darbs ar tekstiem, kuri ir virzīti uz skolēnu runas, valodas un domāšanas attīstību. Vingrinājumu komplekss ir integrēts un balstās uz caurvijas un veseluma principiem, proti, visu četru valodas prasmju un konkrētu darbību pētīšanu un analizēšanu. Saskaņā ar teorijām, ka mācību procesā ir vienlaicīgi jāattīsta gan izziņas procesi, gan izziņas darbības prasmes, tiek piedāvāts saturs un apjoms, kas ir diferencēts (daudzveidīgs pēc satura un grūtības pakāpēm). Iztēles attīstīšanai tiek piedāvātas krustvārdu mīklas, parunas, kā arī darbs ar krāsām. Skolēniem grūtības sagādā komunikēšana un dialogu veidošana, kas izskaidrojama ar ne-prasmi izvēlēties un pielietot sinonīmus un antonīmus. Vingrinājumos, kurus skolēni veic pēc teksta lasīšanas, tiek piedāvāta padziļināta teksta satura izpratne, ieklausīšanās valodas skanējumā. Rakstīšanas prasmju apguvei tiek doti vingrinājumi no lasāmā teksta, piemēram, izrakstīt, pasvītrot, papildināt vai izdomāt pašiem, nenovirzoties no temata.
Pasaku vingrinājumu krājums ir paredzēts 3. un 4. klases skolēniem, atbilstoši dažādām attīstības līmeņu pakāpēm.
Mērķis ir sekmēt skolēnu valodas, sociālo, komunikatīvo iemaņu un prasmju veidošanos, izvirzot uzdevumus:
1. Lasīt pasaku un teiku tekstus, izmantojot dažādas lasīšanas stratēģijas.
2. Uztvert, saprast dzirdēto un lasīto, reaģēt atbilstoši tā saturam un savai attieksmei pret to.
3. Rakstīt glīti, salasāmi un skaidri, noformēt tekstu atbilstoši varoņu raksturam, ievērojot valodas kultūras normas.
Labu veiksmi!
…