Vērtēšanas kritēriji
Pārsprieduma vērtēšana. Maksimāli 5 punktus skolēns iegūst tad, ja skolēns prot izteikt patstāvīgas, oriģinālas un subjektīvas domas, kas tiek loģiski argumentētas ar skolēniem zināmiem faktiem par esejas tematu. 4 punkti par teksta saturu tiek iegūti tad, ja domas ir izteiktas patstāvīgi, taču trūkst pārliecinošs ar argumentiem pamatots domu izvērsums. 3 punkti par teksta saturu tiek iegūti tad, ja argumentu izklāsts ir vienpusīgs un tiek novirzīts no galvenās domas, kā arī argumentu izmantojums ir vājšs vai nepamatots. 2 punkti tiek igūti tad, ja temata izklāstā nav jūtama skolēna subjektīvā attieksme, kā arī nav izvirzīti atdalāmi argumenti. Savukārt 1 punkts tiek igūts tad, ja manāmas pilnīgas argumentu novirzes no temata vai arī tad, ja argumenti nav izvirzīti vispār. Maksimāli iegūstami 3 punkti par kompozīcijas veidojumu tad, ja ievērots darba apjoms, ievadīts loģisks argumentētās esejas iesākums, iztirzājumā izvietotas trīs loģiski pakārtotas un argumentētas rindkopas, kā arī ir uzrakstīts loģisks argumentētās esejas nobeigums ar secinājumiem, kas izriet no izturzājumā izirzītajiem argumentiem. 2 punkti tiek iegūti tad, ja darba izklāstā ir vērojamas rindkopas, taču to proporcionalitāte nav samērīga, kā arī tad, ja nav sniegts virsraksts. 1 punkts tiek iegūts tad, ja argumentētajā esejā nav vērojams plānveidīgums. Maksimāli 3 punkti tiek iegūti tad, ja vārdu izmantojums tekstā ir daudzveidīgs, tematam atbilstošs un lietots pareizās teikumu konstrukcijās, kā arī ir ievērotas vārdu gramatiskās normas. 2 punkti – tad, ja manāmas kļūdas teikumu konstrukcijās, kuras netraucē uztvert pareizo domu. 1 punkts – tad, ja vērojams vienveidīgu konstrukciju izmantojums teikumu izveidē, izmantots ierobežots vārdu krājums. Maksimāli 10 punkti tiek iegūti tad, ja argumentētajā esejā nav vērojamas ortogrāfijas un interpunkcijas kļūdas. Plus 1 papuldu punkts tiek iegūts par īpašu argumentētās esejas oriģinalitāti.
…