Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
2,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:932691
 
Author:
Evaluation:
Published: 09.12.2010.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 9 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
1.  Biogrāfija    3
2.  Filozofija    3
2.1.  Cilvēks un tā vieta pasaulē    3
2.2.  Viena patiesība    4
2.3.  Pasaule    4
2.4.  Dieva esamība    5
3.  Akvīnas Toma Tiesību filozofija un ietekme Dabisko tiesību attīstībā    5
  Literatūras saraksts    7
Extract

3.Akvīnas Toma Tiesību filozofija un ietekme Dabisko tiesību attīstībā.
Brīvības idejas apcerējumi ir sastopami jau sengrieķu un romiešu domātāju – Pitagora, Platona, Sokrāta, Aristoteļa, Alkidama un citos darbos, taču šī brīvības izpratne atšķīrās no mūsdienu. “Šajā laikā varēja runāt tikai par vispārējām tiesībām, kas nodrošina cilvēka, kā miesīgas būtnes eksistenci un noteiktu vajadzību apmierināšanu, kā ari garantē zināmu kārtību. Tas izskaidrojams ar to, ka sākotnēji cilvēktiesības attīstījās kā cilvēku neatņemamas tiesības, bet gan kā kārtu brīvības tiesības, kurās arī meklējama mūsdienu cilvēktiesību sākotne (tomēr ne mūsdienu izpratne).”16 Tas, ka antīkajā filozofijā cilvēku tiesības un brīvība saistīta ar kārtām iezīmējas Aristoteļa darbā “Politika”. “Šūniņa, kas veido cilvēka sabiedrību, ir, pirmkārt, vīrs un sieva, otrkārt, kungs un vergs. Verdzība pastāv saskaņā ar dabas diktētiem likumiem, un sabiedrība nevar pastāvēt bez šīs iekārtas.”17 Aristotelis turklāt uzskata, “ka par vergiem drīkst pakļaut arī tos, kuri saņemti gūstā, iekarojot barbaru ciltis, kas nav civilizētas, un[...]tā ir viņu sūtība.”18 Ar latīņu vārdu persona senās Romas valstī apzīmēja tikai brīvus cilvēkus. Vergi pēc juridiskā stāvokļa bija tikai lietas.19
Vēlāk “uzskati par dabiskajām tiesībām papildinājās ar reliģiskās ticības elementiem. Šā laika teologi (Aurēlijs Augustīns, Akvīnas Toms, Duns Skotus, Okhamas Vilhelms) uzskatīja, ka Dieva griba ir augstāko Dieva doto tiesību avots. Dievs pats dos cilvēkiem noteiktas pavēles, kurām ir lielāks spēks pār zemes likumiem.”20
Liela ietekme ir bijusi tieši Akvīnas Toma Filozofijai. “Tiesību pētīšana ieņem būtisku vietu Toma mācībā par cilvēka dzīvi. Viņš atšķir mūžīgās un dabiskās tiesības. Mūžīgās tiesības ir Dieva likumi, kas valda pasaulē, nosaka pasauli.”21 “Atsevišķa mūžīgo tiesību izpausme ir dabiskās tiesības. To likuma izpausme ir redzama visās dzīvajās būtnēs.”22 ”Vadoties no šiem likumiem, cilvēks veido saikni, saistās ar mūžīgām dievišķīgām tiesībām. Līdz ar to Toma mācībā par cilvēces vēstures procesu Dieva valstībā, kur valda Dieva likumi, nosaka mūsu laicīgo dzīvi virs zemes ar dabiskām tiesībām.”23 ”[...] Respektīvi, arī dabiskās tiesības arī nāk no Dieva, nevis no dabas.”24 “Otra dabisko tiesību sfēra ir pilsoņu tiesības, ko ar attiecīgiem valsts likumiem realizē kā valsts varu [...].”25 ”Atceroties to, ka Baznīcas kanonista izpratnē dabisko tiesību sinonīms ir Svēto Rakstu baušļi, kļūst skaidrs kā Svētais Akvīnas Toms savā mācībā ir nonācis pie slēdziena – ja kanoniem ir dievišķa sūtība, tad tiesības ir dabiskas cilvēkam kā sociālai būtnei. Ja tiesības ir dabiskas cilvēkam, tad cilvēkam ir tiesības pašam radīt tiesības, kas neizriet no kanoniem.”26 …

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −2,98 €
Work pack Nr. 1235515
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register