1. Komunikācijas socioloģijas priekšmets
• Sociālā komunikācija ir cilvēku komunikatīvā darbība, ko nosaka virkne sociāli nozīmīgu vērtējumu, konkrētas situācijas, komunikatīvās sfēras un saskarsmes normas, kas pieņemtas sabiedrībā;
• Komunikācijas socioloģijas priekšmets ir dažādu sociālo grupu saskarsmes funkcionālās īpatnības to mijiedarbības procesā (informācijas pārraides un ieguves procesā)
• Komunikācijas socioloģija pēta sociālajai komunikācijai svarīgas:
o kategorijas (komunikatīvā loma, komunikatīvā situācija),
o komunikācijas funkcijas,
o komunikācijas līmeņus (semiotiskais, lingvistiskais, paralingvistiskais),
o komunikatīvo sistēmu veidus (dabiskas, mākslīgas).
• Komunikācijas socioloģija ir socioloģijas speciālā nozare
• Sociologi pēta komunikāciju kā sociāli determinētu cilvēku darbības veidu
• Sociologu interesē visas komunikācijas termina interpretācijas:
o Informācijas līdzekļi
o Informācijas pārraide
o Ietekme ar informācijas palīdzību
2. Masu komunikācijas pētniecību ietekmējošie faktori
MK īpatnības:
• Ziņojumu radītājs - grupas vai institūcijas.
• Ziņojuma uztvērējs – indivīds (kā grupas loceklis vai sabiedrības pārstāvis).
• Pārraide notiek ar sarežģītu tehnoloģiju palīdzību, kas atkarīgas no sabiedrības normām, paradumiem un auditorijas gaidām.
• MK sarežģītā struktūra.
Masu komunikācija:
• Publiskais raksturs un atvērtība.
• Ierobežota un kontrolēta pieeja pārraides līdzekļiem.
• Kontakti ir netieši.
• Asimetrija (pārraidītājs un uztvērējs).
Liela un izkliedēta auditorija.
2. 1. I Pasaules karš (te sākas ietekmējošie faktori)
Propaganda.
Mediju visspēcīga ietekme.
Hipodermiskās adatas (maģiskās bultas) teorija.
2. 2. Reklāmdevēju interese 50.-60.g.
Iespēja labāk pārdot preci.
Pēta ziņas efektivitāti.
Noskaidro auditorijas profilu.
Pēta reklāmas pasniegšanas veidus.
2. 3. Sabiedrības pastiprināta interese par mediju ietekmi uz sabiedrību 80.g.
TV raidījumu un reklāmu ietekme uz bērniem.
Vardarbības ietekme.
TV pozitīvie un negatīvie efekti.
2. 4. Konkurences cīņa starp medijiem, cīņa par reklāmas naudu 90.g. un mūsdienās
• Menedžmenta lēmumu pieņemšanai un ilglaicīgai plānošanai nepieciešami dati.
• Auditorijas fragmentācija rada vajadzību pēc informācijas par patērētāju mainīgajām vērtībām, gaumēm, izmaiņām dzīves stilā.
• Pats medijs iepakots kā tēls, ne tikai produkts.
• Jauno mediju attīstība.
…