11.3. Diferenču analīzes lietojumi –speciālu pasūtījumu pieņemšana vai atteikšana
Reizēm rodas iespēja pārdot produktu divos vai vairākos tirgos par divām vai vairākām atšķirīgām cenām. Cenu diskriminācija faktiski pieļaujama tikai gadījumos, kad cenu starpības var identificēt kā
atšķirības piegādes un / vai pārdošanas izdevumos. Tā kā tādas atšķirības bieži vien pastāv, viens un tas pats produkts var tikt pārdots par atšķirīgām cenām. Ar diferenču analīzi var noteikt, vai pasūtījumus ar speciālu cenu var pieņemt vai nē.
Vēlme saglabāt pilnai jaudai atbilstošus fiziskos resursus un personālu ir acīmredzama. Uzņēmums ir labi vadīts, ja tā dīkstāves izmaksas ir minimālas. Ja ražošanai netiek izmantota pilna jauda, jāmeklē papildnodarbošanās. Šāda papildražošana var notikt pat pie cenām, kas ir zemākas par produkta vienības vidējām izmaksām. Nepieciešamais nosacījums ir nosegt tiešās izmaksas.
Mainīgās izmaksas nosaka zemāko cenu, par kādu produktu var pārdot. Pat ja cena tikai nedaudz pārsniedz mainīgās izmaksas, papildnodarbošanās palielina peļņu. Tikai jāņem vērā, ka šāda zema cena var dot tikai īslaicīgu ieguldījumu peļņas palielinājumā. Apskatot ilgāku laika periodu, jārēķinās ar to, ka jānosedz visas izmaksas.
11.4. Diferenču analīzes lietojumi – produkta, tirgus segmenta, patērētāja izslēgšana
Diferenču analīze palīdz arī izlemt, vai pārtraukt produkta ražošanu, vai slēgt tirgus segmentu, vai atteikties no kāda pasūtītāja. Lai veiktu analīzi, jāveic izmaksu pārklasificēšana, izdalot atsevišķi tās izmaksas, kuras izslēgšana nemaina, un tās, kuras maina. Parasti tādas izmaksas kā tiešie materiāli, tiešais darbs un pārējās tiešās izmaksas tiek izslēgtas, izslēdzot produktu, segmentu, patērētāju, kamēr fiksētās izmaksas saglabājas. Rezultātā fiksētās izmaksas diferences neietekmē. Ja peļņas samazinājums, kas rodas no izslēgšanas, pārsniedz izmaksas, kuras tiek ietaupītas izslēgšanas rezultātā, izslēdzamais objekts ir nesis pozitīvu ieguldījumu un tas būtu jāsaglabā. Protams, tikai tādā gadījumā, ja nav citas, pelnītspējīgākas alternatīvas.
11.5. Diferenču analīzes lietojumi – „izgatavot vai pirkt”
Lēmumi „izgatavot vai pirkt” ir saistīti ar lēmumu pieņemšanu gadījumos, kad jāizšķiras, pirkt vai izgatavot detaļas vai materiālus, kas vajadzīgi cita produkta izgatavošanai. Cena, kas būtu jāmaksā par detaļu tiek salīdzināta ar papildizmaksām, kas rodas, ja šī detaļa būtu jāizgatavo uzņēmumā. Ja gandrīz visas ražošanas izmaksas ir fiksētas un saglabājas jebkurā gadījumā, gandrīz vienmēr būs izdevīgāk izgatavot pašiem nevis pirkt nepieciešamo sastāvdaļu.…