Galvenais pārvads.
Automobiļa galvenā pārvada uzdevums ir:
1) pārnest griezes momentu zem taisna leņķa no kardānpārvada uz riteņu dzenošajām vārpstām.
2) Palielināt dzenošo riteņu vilkt spēju.
Galveno pārvadu kopā ar diferenciāli iebūvē kopējā karterī automobiļa pakaļējā tiltā.
Vieglā automobiļa galvenais pārvads sastāv no diviem koniskiem zobratiem. Lai sasniegtu labāku sazobi un klusāku galvenā pārvada darbu, galvenā pārvada zobratiem izveido likos zobus.
Mazo konisko zobratu parasti izgatavo vienā gabalā ar vārpstu. Vārpstas otrā galā izveido gareniskas rievas, uz kurām nostiprina atloku.
Lielais koniskais zobrats ar bultskrūvēm tiek piestiprināts pie diferenciāļa čaulas.
Galvenā pārvada pārnesumu skaitli, respektīvi, konisko zobratu zobu skaitu attiecību aprēķina, vadoties no automobiļa tipa, dzinēja jaudas un vēlamā maksimālā braukšanas ātruma. Tā, piemēram, GAZ – AA automobiļos galvenā pārvada zobratu pārnesumu skaitlis ir 6,6 vai 6,67; M1 automobiļos – 4,44 un ZIS – 5 automobiļos – 6,41.
Tātad GAZ – AA automobiļos pakaļējo riteņu apgriezienu skaits ir 6,6 reizes mazāks nekā kardānvārpstai, bet toties pakaļējo riteņu griešanās spēks ir 6,6 reizes lielāks nekā kardānvārpstai.
ZIS – 5 automobiļos, lai pārmērīgi nepalielinātu lielā šķīvju zobrata caurmēru, bet tomēr iegūtu vēlamo zobratu pārnesumu skaitli – iebūvē divkāršo galveno pārvadu. Tas sastāv no diviem koniskiem zobratiem ar spirālveidīgiem zobiem un diviem cilindriskiem zobratiem ar taisniem zobiem.
Kardānvārpstas mazais koniskais zobrats griež lielo šķīvju zobratu, kas nostiprināts uz starp vārpstas; uz pēdējās nostiprinātās, vai izgatavots no viena gabala ar starp vārpstu, mazais cilindriskais zobrats, kas atrodas pastāvīgā sazobē ar lielo cilindrisko zobratu.
Divkāršu galveno pārvadu sauc arī par reduktoru.
…