Tirgus cena.
Pieprasījums raksturo patērētāja rīcību tirgū atkarībā no cenas, bet piedāvājums- ražotāja.
Abiem subjektiem intereses tirgū ir pretējas: pircēji vēlas pirkt par zemāku cenu, taču ražotāji pārdot- par augstāku. Tirgus saskaņo tā, lai abām pusēm ir vienlīdzīgi, mehānisms, kas nodrošina šo līdzsvaru tirgū, ir konkurence. Mainās arī tirgus cena, ja piedāvājums palielināsies, bet pieprasījums pliks nemainīgs- tā samazināsies.
Fiksētās cenas.
Tās nosaka ārpustirgus institūcijas tādā situācijā, kad funkcionējošais tirgus nav spējīgs nodrošināt resursu piegādātājiem un patērētājiem pietiekamu ienākumu, lai stimulētu ražošanas iespējas. Cenas var būt gan augstākas, gan zemākas par līdzsvara cenām, zemākās tiek noteiktas izdzīvošanas precēm, izglītībai u.tml., toties augstāka cena tiek piemērota minimālajai algai un uzturot pienācīgā līmenī tirgū piegādātās lauksaimniecības preces.i
Patērētāja rīcība tirgū veido pieprasījumu.
Patērētāju ienākumi un izdevumi.
Galvenie naudas iegūšanas avoti ir atlīdzība, ko saņem mājsaimniecības par tirgū pārdotajiem ekonomiskajiem resursiem. …