Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
9,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:505479
 
Evaluation:
Published: 23.04.2004.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 1 units
References: Not used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Saturs    2
  Ievads    4
  Ētika, morāle, tikumība    5
  Ētikas attīstības virzieni un veidi    7
  Deskriptīvā    7
  Normatīvā ētika    7
  Metaētika    7
  Tikumu ētika    8
  Hēdonisma ētika    8
  Utilitārisma ētika    9
  Eidemonisms    9
  Deontoloģiskā ētika    10
  Teoloģiskā ētika    10
  Morāles specifika    11
  Morāles īpatnības saskarsmē ar sabiedrību un dabu    11
  Morāles jābūtības, imperatīvā daba un attieksme pret īstenību    11
  Morāles aksioloģiskā daba    12
  Personības patstāvība. Morālā izvēle un motivācija    12
  Institucionālā un neinstitucionālā, oficiālā un neoficiālā attiecību morāle    14
  Morāles garīgi praktiskā un vispārcilvēciskā daba    14
  Morāles izzinošā un regulējošā funkcija    15
  Izziņa un uzvedība    15
  Cilvēku attiecību regulēšana un pašregulēšana    15
  Morāles prognozēšana    17
  Morāles rašanās    17
  Tikumības rašanās vēsturiskie avoti    17
  Tikumības progress    18
  Nākotnes morāle un tikumība    19
  Tikumiskā izglītība un audzināšana    20
  Tikumiskās audzināšanas virzieni    23
  Tikumiskā ētiskā izglītošana    23
  Tikumisko jūtu veidošana    23
  Tikumiskās gribas un rakstura attīstība    23
  Tikumiskās pieredzes un atmiņas bagātināšana    23
  Elementāro pieklājības normu audzināšana    24
  Personības pamatkodola, pamatvērtību un pārliecības veidošana    24
  Cīņa pret novirzēm no cilvēcības principiem un amorālisma izpausmēm    24
  Izmantotā literatūra    25
Extract

Ētika (grieķu izcelsmes vārds ar nozīmi “tikums”, “raksturs”, “paradums”, “paraža”) ir morāles un tikumības teorija. Kopš seno grieķu – Sokrata, Platona, Aristoteļa – laikmeta ētika filozofiski apcer labo un ļauno, tādus tikumus kā taisnīgums, vīrišķība, savaldība (mērenība), gudrība, apcer dzīves jēgu un mērķi un citas ar cilvēka kvalitāti saistītas parādības.
Ētikā sakopotās zināšanas un apcere ir būtiska dzīves kultūras sastāvdaļa. Ētika palīdz izkopt un bagātināt cilvēka personību un dzīvi.
Renesanses laikā ētiku sauca par dzīves zinātni. Tās uzdevums bija izcelt cilvēka dižumu un spēju sevi vadīt un veidot. 20.gs. postmodernisms ētikas skaidrojumam piedāvā dzīves mākslas jēdzienu, lai pievērstu uzmanību apzināti vadītai dzīvei, ko var radīt līdzīgi mākslas darbam, paplašinot dzīves pieredzi un radošas baudas.
Mūsdienu ētika blakus klasiskam, ar morāles vērtībām un normām saistītiem jautājumiem (normatīvā ētika) nodarbojas ar morālo jēdzienu (labais un ļaunais, taisnīgums, tikums u.c.) analīzi, ar ētikas vēstures pētījumiem, kā arī izstrādā profesionālas ētikas kodeksus (ārsta, skolotāja, psihologa, žurnālista, jurista, u.c. ētika).
Lai labāk varētu orientēties daudzveidīgajā ētikas parādību pasaulē, parasti izmanto trīs jēdzienus, piešķirot katram specifisku lomu, - ētiku, morāli un tikumību. Ētika ir morāles teorētiskā, tikumība – praktiskā daļa, tas ir, reālie tikumi, kādi ir bijuši un ir konkrētajā sabiedrībā.
Morāles jēdziens cēlies no latīņu valodas vārda mos, mores un tam ir līdzīga nozīme kā grieķu valodas vārdam ethos. Plašāk ar morāli dažkārt saprot dzīves kārtību, modi, visu garīgo pasauli. Tikumu, tikumības jēdziens saistīts ar vārdiem tīkams un tikt (derēt, derīgums). Tikumisks cilvēks ir patīkams, čakls, viņam piemīt pozitīvas rakstura iezīmes, ir godīga sirds, un viņš savu darbu veic pēc labākās sirdsapziņas.
Īpatnēji jēdzienus ētika un morāle lieto mūsdienu vācu filozofs un sociologs Jurgens Hābermāss, raksturojot trīs praktiskā prāta orientācijas dzīves virziena izvēlē:
1.pragmatiskā orientācija – uz jautājumu Kas man jādara? atbild, balstoties uz empīriskās informācijas pamatu, meklējot racionālus izvēles līdzekļus, efektivitātes apsvērumus, tehniskās iespējas, analizējot cēloņus un darbības atbilstību pragmatiskām vērtībām, personiskiem mērķiem, relatīvai jābūtībai.
2.ētiskā orientācija – kad cilvēks no zināmām egocentrisma pozīcijām cenšas noteikt savu dzīves ceļu, savu Es. Cilvēks cenšas saprast sevi, savas vērtības. Viņam piemīt eksistenciālā pašapziņa, un viņš pārdomā, vai viņam atbilst augstākās labā prasības noteiktai situācijai. Ētiskai pieejai ir raksturīgi pašpietiekami dzīves meklējumi, bet nav vēl starppersonisko konfliktu noregulēšanas prasmes. Cilvēks atrodas savas biogrāfijas, sava Es ietvaros.
3.morālā orientācija – notiek radikāla perspektīvas maiņa. Personiskās maksimas tiek pārbaudītas ar citu cilvēku maksimām – vai tās citi var pieņemt kā vispārēju likumu. Kategoriskais imperatīvs sarauj saiti ar egocentrismu. Tiek izteiktas nozīmīgākās normas. Imperatīva jēga var būt neatkarīga no subjektīviem mērķiem. Cilvēks apzinās, ka rīkoties taisnīgi, godīgi ir pienākums visu mūžu. Morālā pieejā kategoriskā jābūtība adresēta brīvai personības gribai. Personība darbojas pēc pašradītiem likumiem ar autonomu gribu. Šī griba ir attīrīta no spontānas ārējas darbības ietekmēm. Labie motīvi pārspēj citus motīvus. Intersubjektīvais augstākā pakāpē ir spējīgs katra perspektīvu saskaņot un izteikt saistībā ar visu perspektīvo. …

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register