Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
4,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:876986
 
Evaluation:
Published: 16.02.2005.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: n/a
References: Not used
Extract

Agnosticisms – [gr. a (nolieguma partikula) + gnōsis zināšana] – ideālistiska filozofiska mācība, kas noliedz iespēju izzināt objektīvo pasauli; tās galvenie pārstāvji – Jums, Kants, Konts, Spensers. “Agnostiķis saka: es nezinu, vai ir objektīva realitāte, ko attēlo, atspulgo mūsu sajūtas, es paziņoju, ka to zināt nav iespējams...Patiesībā nav nekā tāda, kas būtu vairāk ticams un labāk pierādīts ar visu cilvēces pieredzi un praksi kā objektīvā realitāte – materiālā īstenība, ko atspoguļo mūsu sajūtas. Materiālās lietas ne vien pastāv, bet ir arī objektīvi izzināmas; neizzināmu lietu nav, bet ir gan lietas, kas zinātnes attīstības attiecīgajā vēsturiskajā pakāpē vēl nav izzinātas.
Aksioloģija – [gr. axia – vērtība] – filosofiskā mācība par vērtībām. Radās 19.gs.beigās un strauji attīstās 20.gs.Pamatjautājumi ir: kā kaut kas top par vērtību?Kas ir vērtība?Vai intereses un normas nosaka vērtības vai otrādi?Vai vērtības ir atkarīgas no vērtējuma un vērtētāja?Vai vērtības ir mūžīgas vai laiciskas?Vai pastāv vērtību hierarhijas?Uz šiem jautājumiem nav viennozīmīgu atbilžu, jo pastāv atšķirīgi uzskati par vērtību iedabu. F.Nīče aizsāk subjektīvisma virzienu aksioloģijā. Viņš atzīst, ka vērtības rodas vērtējumā, tās ir atkarīgas no vērtētāja, ir laiciskas, mainīgas. M.Šēlers ievērojamākais aksiologs 20.gs.filosofijā. Viņš izstrādā fenomenoloģisko aksioloģiju. Nevis normas un intereses nosaka vērtības, bet gan otrādi. Vērtību hierarhijas pamatā jāatrodas vitālajām – dzīves vērtībām, bet pašā augšā – svētuma vērtībām.
Antinomija – [gr. Antinomia – pretruna likumā] – divu pretrunīgu, bet vienlīdz pamatotu spriedumu rašanās prātojuma gaitā. A. jēdziens radies antīkajā pasaulē (Platons, Aristotelis), sengrieķu filozofijā A. nozīmē biežāk lietoja terminu “aporija” (piem., Zenons no Elejas savās aporijās izteicis pretrunas spriedumos par kustību un daudzējādību); tai laikā formulētas arī dažas A., ko tagad pieskaita pie semantiskām A.(“Melis”). Kants izmantoja A.jēdzienu, mēģinādams pamatot savas filozofijas pamattēzi, pēc kuras prāts nespēj pārkāpt jutekliskas pieredzes robežas un izzināt “lietas par sevi”. Pēc Kanta mācības, tādu mēģinājumu rezultātā prāts nonāk pretrunās, jo rodas iespēja pamatot kā apgalvojumu (tēzi), tā arī noliegumu (antitēzi). Hēgelis apgalvo, ka A. t.i., pretrunas, pastāv “visos dažāda veida priekšmetos, visos priekšstatos, jēdzienos un idejās”. A. parasti iedala loģikas A. un semantiskajās A. (semantiskās antinomijas, Paradoksi (loģikas un kopas teorijas). …

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −1,48 €
Work pack Nr. 1212949
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register