1.Uzņēmuma organizācijas struktūras veidošanas būtība.
Menedžmenta teorijā un praksē parasti izdala divus organizācijas struktūras veidošanas modeļus:
Birokrātiskais modelis – pamatā ir noteikti likumi, noteikumi, instrukcijas un formālu pilnvaru pieškiršana:
Birokrātiskais modelis būs racionāls, loģisks un efektīvs, ja būs ievēroti šādi noteikumi:
Pareiza darba dalīšana, kas nodrošina augstākās kvalifikācijas speciālistu koncentrēšanos katrā darba jomā;
Vadības līmeņu hierarhija, kad augstākā līmeņa menedžeris stingri kontrolē zemēkā līmeņa menedžeri;
Formālas noteikumu un procedūru sistēmas izveidošana, kas nodrošina darbinieku pienākumu izpildes un dažādu uzd, risināšanas efektīvu koordinēšanu un kontroli;
Formāla pienākumu izpilde praktiski bez neformālām attiecībām starp menedžeriem un padotajiem;
Pieņemšana darbā atbilstoši formālām kvalifikācijas prasībām;
Darbinieku nodrošināšanapret patvaļīgu atlaišānu no darba (arodbiedrības u.tml.).
Birokrātiskā modeļa priekšrocības:
Daži modeļa elementi (darba dalīšana, pilnvaru hierarhija, noteikumu sistēma, kvalifikācijas prasības) būtiski ietekmē organizācijas darbības efektivitātes paaugstināšanu;
Modelim ir galvenā loma organizācijas sakārtojuma būtības saprašanai un atbilst sākotnējam priekštatam par organizēšanas procesu organizācijās.
Trūkumi:
Modelis ir nelokāks, neelastīgs, līdz ar to apgrūtināta ātra piemērošanās iekšējās un ārējās vides izmaiņām;
Samērā maza loma ir motivēšanai un neformālajām savastarpējām attiecībām.
Uzvedības modelis – pamatā ir motivēšanas metodes, cilvēku uzvedības teorijas principi, ieskaitot neformālās savstarpējās attiecības.…