-
Franšīze
Nr. | Chapter | Page. |
1. | Franšīze laikmeta griežos | 6 |
1.1. | Franšīzes rašanās pirmsākumi un attīstība | 6 |
1.2. | Franšīze mūsdienās | 10 |
2. | franšīzes teorētiskais raksturojums | 13 |
2.1. | Franšīzes sistēmas | 13 |
2.2. | Franšīzes veidi | 14 |
Pastāv arī vairākas franšīzes formas. To izvēli nosaka uzņēmējdarbības veids, franšīzes devēja stabilitāte un viņa reitings sava tipa uzņēmumu sektorā, franšīzes pircēja vietējā tirgus specifika. Tiek izdalīti trīs franšīzes pamata veidi | 14 | |
2.3. | Franšīzes modeļi | 17 |
3. | Mazo un vidējo uzņēmumu nākotnes perspektīvas | 21 |
3.1. | Franšīzes formas attīstības perspektīvas maziem un vidējiem uzņēmumiem | 21 |
3.2. | Franšīzes attīstības faktori Latvijā | 23 |
3.3. | Zīmola- brenda loma franšīzē | 27 |
3.4. | Ko nozīmē franšīze Latvijas tiesībās | 29 |
3.5. | Finanšu un nodokļu analīze franšīzē | 31 |
3.6. | Kā novērtēt biznesu un izvērtēt pareizo franšīzi | 34 |
4. | Franšīzes attīstība dažādos pasaules reģionos | 37 |
4.1. | Franšīze Ķīnā un tās nozīme ekonomikas attīstībā | 37 |
4.2. | ASV ekonomika un franšīzes loma tās attīstībā | 39 |
Dažādu veidu uzņēmumu likvidācijas īpatsvars ASV | 40 | |
4.3. | Franšīzes attīstības tendences Eiropā | 41 |
Franšīze lielāko un ietekmīgāko Eiropas valstu ekonomikā | 42 | |
Secinājumi un priekšlikumi | 43 |
Ievads
Pēdējā laikā, it sevišķi pēdējos gadu desmitos, pasaules attīstītajās valstīs ļoti populārs kļuvis un plaši izplatīts ir biznesa kārtošanas paņēmiens – franšīze, kas pēc savas definīcijas ir preču un pakalpojumu izplatīšanas metode, partnerattiecību veids ar precīzi formulētiem pušu pienākumiem un tiesībām starp frančīzes devēju un frančīzes pircēju. Tomēr daudzās valstīs, tai skaitā arī Latvijā, šis biznesa ceļš pagaidām ir maz pazīstams.
Viens no efektīviem uzņēmējdarbības veidiem, kas ļauj integrēties tirgū ir franšīze, kura atver milzum daudz iespēju pastāvīgai biznesa attīstībai. Šis uzņēmējdarbības veids ļauj izmantot pieredzi, zināšanas, tehnoloģisko noslēpumus, „know-how”, kas ir radījis sev jau noteiktu tēlu starp tirgus dalībniekiem un patērētājiem. Šāda uzņēmējdarbība rada lielgabarīta biznesa formu. Pati franšīzes ideja ir samērā vienkārša. Maziem un vidējiem uzņēmumiem tas ir stabils un ienesīgs bizness, savukārt pasaulē pazīstamām un stabilām kompānijām tā ir iespēja paplašināt savas pozīcijas tirgū. Franšīze, tās ir līguma attiecības starp divām neatkarīgām juridiskām pusēm, kur viena no pusēm ir franšīzes devējs un otra franšīzes ņēmējs. Franšīzes ņēmēja un devēja mērķis ir palielināt preču vai pakalpojumu noietu, nodrošinot vārda (zīmola), tirdzniecības markas vai preču zīmes atpazīstamību, drošu, vienveidīgu un pārbaudītu izmantošanu.
Franšīze ir viena no biznesa jomām, kas Latvijā vēl nav guvusi īstu atzinību un popularitāti, jo starptautiskās franšīzes licences cena ir samērā dārga, tās cena svārstās no pāris tūkstošiem līdz padsmitiem tūkstošiem. Latvijas uzņēmēju franšīze nevar nodrošināt augsta servisa kvalitāti, jo trūkst pieredzes. Latvijā ir tikai pāris vietējo uzņēmēju, kuri piedāvā franšīzes konceptu. Autors darbā apskata vienu no franšīzes sistēmām, kas ir izveidojusies pēdējo trīs gadu laikā - mazumtirdzniecības veikalu tīklu ELVI.
Franšīze ir viens no risinājumiem mazā un vidējā biznesa attīstībai Latvijā. Latvijā ir daudz jomas, kam ir franšīzes potences tās ir ātrās apkalpošanas restorāni, automašīnu serviss/noma, zobārstniecības prakses, kā arī kompānijas, kas ir ilgstoši strādājušas un piedāvājušas pakalpojumus vai produktus, iegūstot patērētāja uzticību un spējušas nodrošināt nemainīgu kvalitāti.
Franšīze savā būtībā ietver iespēju, uzpircējam uzsākt savu biznesu gan lokālā, gan starptautiskā vidē uz daudzu gadu laikā pārbaudītas pieredzes, zināšanu un atbalsta no franšīzes devēja puses, pamatiem. Lielākajā daļā gadījumu uzņēmējs sākot savu privāto biznesu, uzņemas ļoti lielu risku par tā izdošanos. Franšīzes gadījumā, uzņēmējs tiks sagatavots, apmācīts un atbalstīts dažāda veida marketinga aktivitātēs, lietos jau labi pazīstamu nereti starptautiski atpazīstamas firmas vārdu, kas jau vien ir ļoti laba reklāma.
Starptautiskā mērogā tas palīdz attīstīties maziem un vidējiem uzņēmumiem visā pasaulē, jo franšīze no vienas puses ir mazā uzpircēja enerģiskums un saistības, bet, no otras, - lielas, nereti starptautiskas kompānijas resursi, komerciālā varenība un milzīgā pieredze. Rezultātā izveidojas izdevīga kombinācija ar milzīgām panākumu iespējām. Visur, kur vien franšīze ir izplatījusies, tas ir bijis drošs paņēmiens, kā:
• palīdzēt cilvēkam nodarboties ar biznesu patstāvīgi, taču nebūt tajā vienam, bez sabiedroto – pieredzējušo atbalsta;
• palīdzēt franšīzes devēja kompānijai paplašināties bez liekām izmaksām, daudzskaitlīga pārvaldes aparāta veidošanas un uzturēšanas, kā arī neizjūtot grūtības korporatīvo uzņēmumu plašā tīkla pārvaldē un uzraudzībā.
Daudzi juridiski patstāvīgi uzņēmumi pasaulē nopirkuši tādu starptautiski stabilu un populāru kompāniju kā McDonalds, Coca-Cola, Pizza Hut, Neste, Statoil, Philips u.c. kompāniju franšīzes un ieiet gatavā tirgū, izmantojot tehnoloģiju standartizāciju, pieredzi un organizācijas formas, ātri izvērš sekmīgu darbību un gūst ienākumus.
Darba mērķis ir, izcelt šīs uzņēmējdarbības formas pozitīvos aspektus starptautiskā mērogā, pamatojoties uz teoriju un lielo pasaules kompāniju pieredzi un to veiksmīgu starptautisko uzņēmējdarbību, lai ieguldītu kaut niecīgu artavu tās popularizēšanā. Runājot par pozitīvajiem aspektiem, ir svarīgi izpētīt un iespējams atrast arī negatīvos, lai pēc iespējas daudzpusīgāk apskatītu franšīzi.
…
Viens no efektīviem uzņēmējdarbības veidiem, kas ļauj integrēties tirgū ir franšīze, kura atver milzum daudz iespēju pastāvīgai biznesa attīstībai. Šis uzņēmējdarbības veids ļauj izmantot pieredzi, zināšanas, tehnoloģisko noslēpumus, „know-how”, kas ir radījis sev jau noteiktu tēlu starp tirgus dalībniekiem un patērētājiem. Šāda uzņēmējdarbība rada lielgabarīta biznesa formu. Pati franšīzes ideja ir samērā vienkārša. Maziem un vidējiem uzņēmumiem tas ir stabils un ienesīgs bizness, savukārt pasaulē pazīstamām un stabilām kompānijām tā ir iespēja paplašināt savas pozīcijas tirgū. Franšīze, tās ir līguma attiecības starp divām neatkarīgām juridiskām pusēm, kur viena no pusēm ir franšīzes devējs un otra franšīzes ņēmējs. Franšīzes ņēmēja un devēja mērķis ir palielināt preču vai pakalpojumu noietu, nodrošinot vārda (zīmola), tirdzniecības markas vai preču zīmes atpazīstamību, drošu, vienveidīgu un pārbaudītu izmantošanu. Franšīze ir viena no biznesa jomām, kas Latvijā vēl nav guvusi īstu atzinību un popularitāti, jo starptautiskās franšīzes licences cena ir samērā dārga, tās cena svārstās no pāris tūkstošiem līdz padsmitiem tūkstošiem. Franšīze ir viens no risinājumiem mazā un vidējā biznesa attīstībai Latvijā. Latvijā ir daudz jomas, kam ir franšīzes potences tās ir ātrās apkalpošanas restorāni, automašīnu serviss/noma, zobārstniecības prakses, kā arī kompānijas, kas ir ilgstoši strādājušas un piedāvājušas pakalpojumus vai produktus, iegūstot patērētāja uzticību un spējušas nodrošināt nemainīgu kvalitāti.
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Uzņēmējdarbība
Summaries, Notes for university13
-
Stratēģiju novērtēšana un to izvēle
Summaries, Notes for university11
-
Uzņēmējdarbība tūrismā
Summaries, Notes for university8
-
Frančaizinga līgums
Summaries, Notes for university16
-
Starptautiskās uzņēmējdarbības organizatoriskās formas
Summaries, Notes for university4
Evaluated!