Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
6,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:287771
 
Author:
Evaluation:
Published: 04.04.2005.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: n/a
References: Not used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Konkurences veidi    2
  Uzņēmuma darbība konkurences apstākļos    4
  Monopola būtība    6
  Tirgus monopola apstākļos    8
  Oligopols    11
  Konkurences veicināšana un monopoldarbības ierobežošana    16
Extract

Konkurence ir tirgus ekonomikas neatņemama sastāvdaļa, kas ietekmē firmas rīcību tirgū. Tā ir ekonomiskās rīcības motivācijas nozīmīgs elements.
Mikroekonomikas teorijā izdala četrus konkurences veidus ( tirgus struktūras):
pilnīga konkurence;
monopolkonkurence;
monopols un monopsons;
oligopols un oligopsons.
Konkurences klasifikāciju nosaka sekojoši kritēriji:
firmas iespējas ietekmēt tirgu (kopējo apjomu un cenas);
firmu skaits, kas darbojas konkrētā tirgū;
produkcijas atšķirības pakāpe;
nosacījumi iekļūšanai tirgū;
iespējas saņemt informāciju par tirgu.
Pilnīgā konkurence raksturojas ar to, ka tirgū darbojas liels skaits pircēju un pārdevēju un neviens no viņiem nevar būtiski ietekmēt tirgu. Pilnīga konkurence ir abstrakts tirgus modelis, kurš sastopams praksē ļoti reti. Šodien pilnīgas konkurences pazīmes novērojamas vienveidīgu preču biržās. Piemēram, graudu biržā. Fermeris, kurš ražo graudus un piedāvā tos biržā nekādi nevar ietekmēt cenas. Viņš ir spiests pieņemt tādas cenas, kādas pastāv biržā. Fermerim atliek pieņemt lēmumu – ražot un pārdot produktu par esošajām tirgus cenām vai pārtraukt ražošanu. Taču arī pārtraukšanas gadījumā kopējais piedāvājums izmainīsies tik mazā mērā, ka tirgus cenas tas neietekmēs.
Tieši šinī apstāklī arī slēpjas konkurences noderīgums. Ja ražotājs nevar ietekmēt cenu, tad peļņas palielināšanas nolūkos viņam jācenšas samazināt izmaksas. Tas stimulē jaunu tehnoloģiju pielietošanu, jauninājumu ieviešanu organizācijā un pārvaldē, centienus meklēt optimālu ražošanas apjomu, lai minimizētu ražošanas izmaksas.…

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −4,48 €
Work pack Nr. 1113908
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register