Mārketingu nepieciešams izmantot visās jomās, kurās par mērķi izvirzīta cilvēku vajadzību apmierināšana maiņas ceļā.
Maiņa ir vēlamā objekta iegūšanas process, piedāvājot pretī kaut ko citu.
Izbadējies cilvēks ēdienu var iegūt: medījot, zvejojot, vācot augļus (sevis nodrošināšana); kādam nozogot (atņemšana); izlūdzoties(ubagošana)piedāvājot par ēdienu kaut ko citu - naudu, citu preci, pakalpojumu (maiņa).
Visizplatītākais vēlamā objekta iegūšanas veids ir maiņa. Lai to veiktu, ir jāievēro pieci noteikumi:
jābūt divām pusēm, kas vēlas veikt maiņu
katrai pusei jābūt kādai vērtībai, ko piedāvāt otrai pusei
katrai pusei jābūt spējai veidot saskarsmi un piegādāt savu preci
katrai pusei ir jābūt pilnīgi brīvai pieņemt lēmumu par maiņu vai noraidīt to
katrai pusei jābūt pārliecinātai par savu vēlmi un mērķtiecību kārtot maiņu ar otro pusi
Līdz 19. gadsimta vidum tirgus operācijas bija samērā vienkāršas - notika maiņa. Šajā laika posmā sākās industriālā revolūcija, tika radīti daudzi jauni produkti.
20. gadsimtā pieauga piedāvāto preču dažādība un apjoms, un daudzi uzņēmumi ASV izveidoja komerciālās darbības pētījumu daļu, kuras struktūrvienības nodarbojās ar reklāmu, pircēju apkalpošanu un veica citas mārketinga funkcijas.
Septiņdesmitajos gados populārs kļuva atzinums, ka galvenais mārketinga sistēmas princips ir orientācija uz patērētāju.
Mārketinga jēdziens nozīmē tirgus zinības, Ekonomikas nozari, kas nodarbojas ar preču sadales un maiņas jautājumiem sauc par tirgzinību. Zināšanu kopumu par preču realizāciju, apgrozību, preču piedāvājuma un pieprasījuma attiecībām un citiem ar tirdzniecību saistītiem jautājumiem sauc par tirgvedību.…