Organizācijas un menedžmenta jēdziens. Organizācijas koncepcijas izmaiņas. Menedžeris un menedžeru līmeņi.
Organizācija ir izveidota sistēma, kurā cilvēku darbība apzināti tiek vadīta un koordinēta kopīgo mērķu sasniegšanai. Ir 2 veidu organizācijas: neformāla un formāla. Neformāla organizācija ir spontāni izveidota cilvēku grupa, kas regulāri sadarbojas. Formālā organizācija ir pēc organizācijas īpašnieka/vadītāja gribas izveidota cilvēku grupa, kuras uzdevums ir organizēt darbību izvirzītā mērķa sasniegšanai.
Organizācijām ir dažādi mērķi. Tomēr tām ir arī kopējais mērķis – apmierināt patērētāju vajadzības.
Lai īstenotu izvirzītos mērķus organizācija izmanto šādus resursus:
• finanšu resursi ietver dažādus naudas līdzekļus, ko uzņēmums varētu izmantot savā darbībā. Finanšu resursu avoti var būt akcionāru, debitoru, kredītiestāžu līdzekļi, uzņēmuma nesadalītā peļņa, u.c.;
• materiālie resursi ietver zemi, nekustamo īpašumu (ēkas, rūpnīcas), iekārtas, izejmateriālus. Strauji attīstās specifiski materiālie resursi: datori, datorprogrammas, automatizētas noliktavas, u.c.;
• cilvēkresursi ietver ne tikai uzņēmuma darbiniekus (vadību un strādniekus), bet arī to pieredzi, spējas, zināšanas un attiecības. Ieguldot līdzekļus darbinieku apmācībā, uzņēmums paaugstina to spējas, piemēram, apgūt jaunas tehnoloģijas vai procesus, un līdz ar to vairo uzņēmuma cilvēku resursu apjomu un kvalitāti;