Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
4,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:267423
 
Author:
Evaluation:
Published: 10.06.2010.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
Extract

1. Teātra izcelsme. Rituāls, stāsts, deja – iespējamie teātra avoti. Teātra kā autonoma mākslas veida rašanās priekšnoteikumi.
Par teātra izcelsmi ir maz pierādījumu. 19.gs./20.gs. mijas antropologi izteica versiju, ka teātris cēlies no reliģiska mīta un rituāla. Pastāv divi skaidrojumi:
• Agrīnā cilvēku sabiedrība apzinās, ka to ietekmē kādi spēki. Nav skaidrs, kāpēc kas notiek, tāpēc viņi sāk saskatīt pārdabiskus spēkus, tad meklē līdzekļus, kā šos spēkus ietekmēt. Tika veiktas kādas darbības, kas, viņuprāt, panāca labvēlīgu iespaidu uz šiem spēkiem. Darbības attīstījās līdz rituālam (latīņu vārds – ritus – svinīga norise, procedūra, kas notiek saskaņā ar likumiem vai paražām). Rituāli apaug ar mītiem (grieķu mythos – stāsts, leģenda), kas izskaidro pārdabiskos spēkus. Rituāla dalībnieki (pārģērbušies maskās, kostīmos u.t.t.) attēloja šos pārdabiskos spēkus. Kad cilvēks saprot, ka īstenībā tādu spēku nav, tad rituāls paliek lieks. Mīti turpina pastāvēt, arī darbības turpina pastāvēt, tikai bez iepriekšējā mērķa – ietekmēt spēkus. Rituāla mērķis – estētisks baudījums un izklaide. Kultūras darvinisms – cilvēka institūcijas ir attīstījušās no vienkāršā uz sarežģīto. Sabiedrības, kur teātris no rituāla jau atdalījies, ir augstāk attīstīts.
• Teātris ir cēlis no mīta un rituāla, attīstītās sabiedrības nav pārākas par primitīvajām, tamdēļ zinātnieki sāka uz primitīvajā sabiedrībām skatīties savādāk – kā uz citādākām. Intensīvi sāka tās pētīt, secināja, ka viņu mītu un rituālu modeļi eksistē arī attīstītajās sabiedrībās. Mīts un rituāls ir kā instruments, ar kuru palīdzību jebkura sabiedrība pauž savas sociālās attiecības un veido vadlīnijas cilvēka uzvedībai.
Visas cilvēka darbības tiek uztvertas un uzlūkotas kā cilvēku attiecību izspēlēšana. Rituāls un teātris eksistē vienlaicīgi, tie organizē cilvēka darbību, atšķirīgi ir tikai mērķi, uz ko tie vērsti. Ir arī citas versijas par to, kā teātris cēlies – stāstot stāstus vai arī no dejas (mēģinājums attēlot kaut ko bijušu).

2. Antīkais teātris. Senā Grieķija. Traģēdija. Komēdija. Aktieri. Maskas. Publika. Hellēņu teātris. Senā Roma. Teātris kā izklaides industrijas sastāvdaļa. Teātra arhitektūra senajā Grieķijā un Romā.

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register