Izejot ar preci jebkuri tirgu — patēriņa vai industriālajā —, ražotājam jāsaprot, ka viņā nevar apkalpot visus pircējus pat tad. ja to ļautu viņa ražošanas jaudas, jo pircēji to preci izlieto dažādi, bet galvenais — to iegādājas dažādu iemeslu dēļ Tāpēc tirgu sadala vairākās pircēju grupās. Tā ir tirgus segmentācija. Tirgu var segmentēt atbilstoši patērētāju vecumam, dzimumam, ģeogrāfiskajam Izvietojumam un citiem faktoriem, piemēram, izglītībai, etniskam īpatnībām, tradīcijām, dzīvesveidam utt.1
Mūsdienās uzņēmumi segmentācijai biežāk pievērš ne¬pietiekamu uzmanību. Viņi iztēlojas savu produktu potenci¬ālos patērētājus kā indivīdus ar lielākām iespējām, nekā tās ir patiesībā. Šīs situācijas risinājums būtu sadalīt tirgu vairākos spēju līmeņos.2
1. Ģeogrāfiskās pazīmes
Ģeogrāfiskajam izvietojumam ir liela nozīme tirgus segmentācijā. Cilvēkiem, kas dzīvo vienā vietā ir daudz līdzīgu vajadzību. Pieprasījums pēc precēm ir atšķirīgs pilsētas un laukos, kā art pilsētās ar dažādu iedzīvotāju skaitu. Patērētājs var dot priekšroku kādai konkrētai precei atkarība no tā,. kur viņš dzīvo (Latvijā, Āfrikā, Sibīrijā, Rīga). Katra izmaiņa iedzīvotāju ģeogrāfiskajā izvietojumi izraisa vismaz vienu izmaiņu patēriņa tirgū.
Patēriņa tirgu var sadalīt gan atbilstoši ģeogrāfiskajam reģioniem un rajoniem, gan arī tirgus rajoniem.
Statistiskā informācija sniedz ziņas par iedzīvotāju skaitu Latvijā, tās novados, rajonos, apriņķos, pilsētas un apdzīvotam vietās, kā arī ziņas par iedzīvotāju migrāciju.
…