BIZNESA PLĀNS, TĀ SASTĀDĪŠANAS PRINCIPI
Biznesa plāns ir uzņēmuma kopējais plāns, kurā ir izklāstīta plānotās uzņēmējdarbības būtība, uzņēmējdarbības mērķi, ieskicētas darbības šo mērķu sasniegšanai, kā arī ievērota tā atbilstība šī plāna lasītāja izvirzītajām prasībām.
Mazie un vidējie uzņēmumi parasti sastāda ikgadējos biznesa plānus, kuros koncentrē uzmanību uz tuvākajiem 12 mēnešiem. Lielo uzņēmumu biznesa plāni galvenokārt aptver 5 gadus un vairāk. Biznesa plānu nepieciešams izstrādāt, lai uzsāktu uzņēmējdarbību un noskaidrotu nepieciešamo resursu daudzumu un novērtētu biznesa idejas realitāti un izvēlētās darbības izdevīgumu; izvērtētu esošu uzņēmumu un izanalizētu tālākas attīstības iespējas; piesaistītu kompanjonu; saņemtu kredītu; privatizētu kādu objektu.
Biznesa plāna saturs:
1. Plāna kopsavilkums (rezumējums) – mērķi, uzņēmuma un virziena raksturojums, perspektīvas nākotnē;
2. Uzņēmuma vispārējs raksturojums - nosaukums, rekvizīti, īsa uzņēmuma darbības vēsture, vides faktoru vērtējums, infrastruktūra; juridiskais pamatojums, finansiālie pamatojumi, nozares apraksti;
3. Produkcijas vai pakalpojuma raksturojums – nepieciešamās iekārtas, izejvielas un materiāli, aptuveni realizācijas apjomi;
4. Uzņēmuma vadība un personāls – nepieciešamo darbinieku skaits, viņu klasifikācija, organizatoriskā struktūra, plānotās personāla izmaksas un darba samaksas;
5. Tirgus analīze – potenciālie pircēji, konkurenti, tirgus tendences;
6. Mārketinga stratēģija – tirgus niša, cenu politika, produkcijas realizācijas kanāli, reklāma;
7. Risks un galvenās problēmas
8. Finanšu plāns – kredīta atmaksāšanas plāns, bilance, peļņas – zaudējumu aprēķins, naudas plūsmu pārskats;
9. Secinājumi un priekšlikumi.
…