BIZNESA PLĀNS ir rūpīgi sagatavots dok-ts, kurā ir izklāstīta plānotās komercdarbības būtība, saimniekošanas mērķi, sastādīts aktivitāšu plāns mērķu sasniegšanai, kā arī ievērota atbilstība vērtētāja izvirzītajām prasībām.
VĒRTĒTĀJI: 1) kreditori, kas pēta aizdevuma raksturu, skaidras naudas plūsmu 2) investori 3) valdības un pašvaldības darbinieki, kad tiek iznomāta pašvaldības zeme vai ēka 4) uzņēmuma darbinieki 5) partneruzņēmumu speciālisti 6) visi pārējie, kam ir darījuma intereses uzņēmumā.
NEPIECIEŠAMS PAŠAM UZŅĒMĒJAM: 1) lai varētu novērtēt biznesa vidi konkrētā reģionā un uzņēmuma iespējas tajā; 2) pārliecinātos par idejas dzīvotspēju un iecerētās u/d – bas rentabilitāti; 3) lai plānoto varētu salīdzināt ar praktiskās darbības rezultātiem un nepieciešamības gadījumā veikt korekcijas; 4) lai zinātu ko un kādos laika posmos darīt, nodrošinot saimnieciskās darbības nepārtrauktību.
VEIDI: 1) dokuments, kas sastādīts kredītam, investīcijām, nomai 2) uzņēmuma dzīves cikla stadijām – uzņ. dzimšanas brīdim, izaugsmei, brieduma gadiem un norietam.
IZSTRĀDES POSMI: 1) idejas meklēšana un pašnovērtējums 2) inf. vākšana, sistematizēšana un analīze no iekšējas un ārējas vides 3) darbības misijas, mērķu un galveno uzd. noteikšana 4) atrašanas vietas izvēle, organizatoriskās struktūras shēmas sastādīšana un juridiskās formas izvēle 5) izdevumu prognozēšana 6) pārdošanas apjoma un apgrozījuma prognozēšana 7) ražošanas plāna izstrādāšana; mārketinga plāna sastādīšana; naudas plūsmas plāna izstrādāšana; risku noteikšana, to novēršanas plāna sastādīšana; bilances sastādīšana; P/Z aprēķins 8) biznesa plāna noformēšana.
BIZNESA PLĀNA STRUKTŪRA:
1) titullapa 2) saturs 3) kopsavilkums
4) biznesa pamatojums 5) inf. par uzņ.
6) preces/pakalp., darbības raksturojums 7) tirgus analīze 8) mārketings 9) vadība un personāls 10) riski, to mazināšanas pasākumi 11) finanšu plāni 12) pielikumi
KOPSAVILKUMS – (1-2 lapas), inf. par katru biznesa plāna nodaļu 1) uzņ. un tā mērķtirgu, preces konkurējošo priekšrocību aprakstu, kapitāla nepieciešamības pamatojumu, biznesa plāna mērķi; 2) plānojamās darbības finansu rezultātiem. MĒRĶIS: dot iespēju biznesa plāna lasītājam ātri uzzināt visu būtisko par plānoto biznesu.
INF. PAR UZŅ. – 1) uzņ. nosaukums, juridiskā adrese, reģ. nr. 2) uzņ. pamatkapitāls 3) uzņ. dibinātāji, īpašnieki, to līdzdalība pamatkapitālā (%) 4) darbības nozare, komercdarbības veidi (pēc NACE klasifikatora) 5) uzņ. atrašanās vieta 6) PL
BIZNESA PAMATOJUMS – 1) misija, ilgt. un īst. mērķi 2) plānotās aktivitātes mērķu sasniegšanai 3) komercdarbībā ieinteresētās puses, veicot to analīzi 4) uzņ. iespējamo panākumu iemesli 5) biznesa plāna mērķi. Misija dod uzņēmumam stratēģisko virzību, nosaka darbības veidu, kurā uzņ. ir iesaistīts, tā mērķus un filozofiskās vērtības.
…