Plānošana ir organizācijas mērķu noteikšana, rūpīga situācijas izpēte un mērķu sasniegšanas stratēģiskās, taktiskās un operatīvās darbības izstrāde.
Pēc satura plānošanu iedala: 1
• stratēģiskā plānošana ir virzīta uz organizācijas jaunu iespēju noteikšanu jauno produktu izstrādi;
• taktiskā plānošana ir virzīta uz organizācijas esošo iespēju izpēti un noteikšanu;
• operatīvā plānošana ir virzīta uz organizācijas pašreizējo iespēju īstenošanu.
Pēc līmeņa plānošanu iedala: tautsaimniecības plānošana, reģionālā plānošana, nozares plānošana, organizācijas plānošana un organizācijas struktūrvienības plānošana.
Pēc objekta plānošanu iedala: organizācijas misijas un mērķu noteikšana, resursu plānošana, darbību plānošana, darbību rezultātu.
Pēc darbības jomas iedala plānošanu visās produkta veidošanas posmos: produkta projektēšana, resursu piegāde, produkta ražošana, produkcijas sadale, produktu pārdošana, pircēju apkalpošana.
Pēc termiņa plānošanu tradicionāli iedala: īstermiņa, vidēja termiņa un ilgtermiņa plānošana.
Lai cik arī plānošanai nebūtu plusu – organizācijas vietas un lomas apzināšanās, specifisku mērķu sistēmas veidošana un noteikšana, iekšējās un ārējās vides ietekmējošu faktoru izprašana, darbības alternatīvu novērtēšana un optimāla izvēle - pati par sev vēl nenodrošina sekmīgu darbību organizācijā, labi izstrādātu plānu nevarē īstenot sliktas motivēšanas, organizēšanas un kontroles dēļ. 2
…