44.Personāla darba novērtēšanas galvenie mērķi.
Vērtēšanas mērķi ir šādi :
-rosināt indivīdu, -uzlabot darba izpildi; -veicināt izpratni par to, ko no darbinieka gaida; -attīstīt darbinieku profesionālo kvalifikāciju, īpašības un prasmes, kas nepieciešamas ieņemamajam amatam, kā arī nākotnei; -uzlabot uzņēmuma kopējo darbu, jo vērtēšanai ir jābūt virzošajam spēkam; -nodrošināt optimālus, tajā skaitā divpusējus saziņas kanālus; -motivēt darba darītājus; -izvēlēties darbiniekus rezerves veidošanai. Darbinieku vērtēšanu var veikt tiešais vadītājs, eksperti(tai skaitā kolēģi). Darba kolektīvs, personāldaļa, kura palīdz sagatavot vērtēšanas instrumentāli, veic apstrādi, analīzi, sagatavo priekšlikumus, apstiprina ekspertus. Vadītāju vērtēšanu var veikt kolektīvs, tajā skaitā padotie, augstākā vadība, patērētājs.
45.Personāla novērtēšanas klasifikācijas kritēriji.
Vērtēšanu var klasificēt pēc šādiem rādītājiem : 1)pēc kompleksa, kad izvērtē visu darbību, lieto vairākas metodes; 2)pēc lokālā, kad vērtē atsevišķu funkciju, atsevišķu tās daļu; 3)pēc sistematizācijas, kad vērtēšana notiek kā noteiktai sistēmai konkrētā laika posmā vai bez sistēmas, proti, kad uzskata par nepieciešamību; 4)pēc vērtēšanas objekta, individuālā vai kolektīvā; 5)pēc iemesla, kad vērtē regulāri, piemēram, reizi gadā, vai kad rodas vajadzība.
46.Motivācijas loma vadīšanā.
Motivēšana ir darbinieku stimulēšana izvēlēties kādu no rīcības alternatīvām, lai sasniegtu organizācijas un personīgos mērķus. Motivēšanas process izskatās šādi : Vajadzības – vajadzību apmierināšanas iespēju meklēšana – Rīcības izvēle, lai apmierinātu vajadzības – vajadzību apmierināšanas vērtējums – jaunu vajadzību meklēšana. Motivējot darbiniekus, pielietojot psiholoģiskās, ekonomiskās un tiesiskās metodes un līdzekļus, organizācija samazina izdevumus, jo tiek celts darba ražīgums un kvalitāte, ieinteresēti un saglabāti vajadzīgie darbinieki. Tādējādi tiek sekmēta organizācijas un darbinieku mērķu sasniegšana.
…