No augšas uz apakšu(top-down) budžeta veidošanas process ir centralizēts vai nu izpildvaras, vai arī likumdošanas varas struktūrās. Tas sākas ar augstākā līmeņa mērķu izmaksu noteikšanu, kas vēlāk tiek sadalīta zemāka līmeņa uzdevumu izmaksās. Attiecībā uz valsts budžetu, šī metode izpaužas plānojumu sadala pa programmām un apakšprogrammām. Šī pieeja valsts budžeta veidošanā Latvijā pirmo reizi tika izmantota 2004.gada budžeta projekta veidošanā, kad budžets tika sastādīts nevis balstoties uz ministriju iesniegtajiem vēlmju sarakstiem. Bet gan reāli pieejamiem līdzekļiem, nodrošinot iekļaušanos plānotajā budžeta deficīta līmenī.
Vairums valstu budžeta veidošanas procesā apkopo abas no pieejām. Izmantojamā informācija ir ar dažādu apjomu un atšķirīgu datu ticamību. Ienākuma prognozes var būt gan ekonometriskas analīzes rezultāts, gan arī uz darbinieku pieredzi un iepriekšējos gados uzkrāto informāciju balstīti aprēķini. Budžeta programmu apraksti var būt tikai skaitļi par plānotajiem ieņēmumiem un izdevumiem, vai arī detalizēti apraksti par programmas galvenajiem politikas rezultātiem un to indikatoriem.
…