-
Administratīvi teritoriālā reforma Gaiķu pagastā un pagasta attīstības iespējas
Evaluated!
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 5 | |
1. | Administratīvi teritoriālās reformas un reģionālās attīstības teorija | 7 |
2. | Administratīvi teritoriālā reforma Latvijā | 10 |
2.1. | Administratīvi teritoriālās reformas Latvijā vēsturisks pārskats | 15 |
2.2. | Administratīvi teritoriālā reforma Gaiķu pagastā | 18 |
3. | Gaiķu pagasta pašvaldība | 21 |
3.1. | Gaiķu pagasta raksturojums | 21 |
3.1.1. | Vispārējie rādītāji un demogrāfija | 22 |
3.1.2. | Ekonomika un nodarbinātība | 22 |
3.1.3. | Izglītība, kultūra, reliģija un sports | 23 |
3.1.4. | Kultūrvēsturiskie un dabas pieminekļi | 24 |
3.2. | Brocēnu novada un Gaiķu pagasta sadarbība pēc apvienošanās | 24 |
4. | Metodoloģija | 28 |
4.1. | Metožu raksturojums | 28 |
4.2. | Kvantitatīvā metode | 28 |
4.3. | Kvalitatīvā metode | 29 |
4. | Izlases raksturojums | 30 |
5. | Gaiķu pagasta attīstības iespējas Brocēnu novadā ekspertu un iedzīvotāju skatījumā | 36 |
5.1. | Gaiķu pagasta iedzīvotāju iesaistīšanās pagasta sabiedriskajā dzīvē | 36 |
5.2. | Gaiķu pagasta pašreizējās situācijas vērtējums | 37 |
5.3. | Administratīvi teritoriālās reformas ietekme uz Gaiķu pagasta attīstību | 40 |
5.4. | Pasākumi Gaiķu pagasta attīstības veicināšanai | 46 |
6. | Rezultāti un diskusija | 48 |
Secinājumi | 50 | |
Priekšlikumi | 52 | |
Izmantotie informācijas avoti | 53 | |
Pielikumi | 55 | |
1. pielikums. | Sēdes protokola izraksts ”Par apvienošanos ar Brocēnu novadu” | 56 |
2. pielikums. | Saldus rajona Brocēnu novada administratīvo robežu karte | 57 |
3. pielikums. | Sēdes protokola izraksts „Par apvienošanos ar Gaiķu pagastu projekta izstrādi” | 58 |
4. pielikums. | Ministru kabineta noteikumi Nr.895. „Noteikumi par Saldus rajona Brocēnu novada izveidošanu” | 59 |
5. pielikums. | Gaiķu pagasta teritorijas ģeogrāfiskais novietojums | 60 |
6. pielikums. | Aptaujas anketa | 61 |
7. pielikums. | Intervija ar Brocēnu novada domes priekšsēdētāju | 64 |
Ievads
Teritoriālās reformas Latvijas vēsturē ir risinājušās daudzkārt. Katrs šāds process ir atstājis vairāk vai mazāk paliekošas sekas uz valsts teritoriālo iedalījumu un sabiedrību. Patreiz Latvijā noris pašvaldību administratīvi teritoriālā reforma saskaņā ar 1998.gadā 21.oktobrī pieņemto un spēkā esošo „Administratīvi teritoriālās reformas likumu”. Šīs reformas mērķis ir izveidot ekonomiski attīstīties spējīgas administratīvās teritorijas (novadus) ar vietējām un reģionālajām pašvaldībām, kas nodrošinātu kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem. Lai mērķi sasniegtu, paredzēts veidot lielākas un ekonomiski spēcīgākas pašvaldības, jo tādējādi būs iespējams uzlabot sociālās aprūpes, veselības, izglītības un transporta pakalpojumus iedzīvotājiem. Novadam būs iespēja piesaistīt lielākas investīcijas, kas radītu arī jaunas darba vietas, realizēt lielākus projektus, kā arī racionālāk izmantot jau esošos resursus. Likumā paredzētais ir ļoti pozitīvi vērtējams, bet kā tas reāli darbojas dzīvē?
Autore uzskata, ka Latvijā ir daudzas pašvaldības, kurām pietrūkst finanšu līdzekļu pašu nepieciešamāko ar likumu noteikto funkciju veikšanai, tas ir, mūsdienu prasībām atbilstošas izglītības nodrošināšana, kvalitatīvu komunālo pakalpojumu organizēšana, sociālās palīdzības sniegšana mazturīgajiem u.c. Mūsdienu sociāli ekonomiskā situācija prasa sakārtotas un finansiāli nodrošinātas institūcijas un iestādes, kuras spēj vadīt un realizēt jaunos plānojumus un procesus. Sabiedrībā nepārtraukti pieaug prasības pēc kvalitatīviem pakalpojumiem. Lai tos sniegtu, ir jābūt stipri izveidotām pašvaldībām, kas spēj kvalitatīvi risināt pakalpojumu veikšanu. Apvienošanos ir veikušas jau daudzas Latvijas pašvaldības un tās var lepoties ar ieguvumiem, kas apliecina administratīvi teritoriālās reformas nepieciešamību. Kā vienu no šādām pašvaldībām, autore var minēt, Brocēnu novadu, kurā 2001. gadā apvienojās Brocēnu pilsēta ar lauku teritoriju, Remtes un Blīdenes pašvaldības.
Administratīvi teritoriālā reforma skar katru mazo Latvijas pagastu un pēc autores domām, reforma ir liels pārbaudījums gan Latvijai kopumā, gan katrai pašvaldībai, jo tā ir saistīta ar neziņu, ko pašvaldība iegūs vai zaudēs, pievienojoties novadam. Katra pašvaldība ir atšķirīga teritorijas, resursu un struktūras ziņā. Viena novada veidošanas modeli nevar piemērot cita novada veidošanā.
Kā bakalaura darba tēmu izvēlējos „Administratīvi teritoriālā reforma Gaiķu pagastā un pagasta attīstības iespējas”. Gaiķu pagasta apvienošanās ar Brocēnu novadu notika bakalaura darba izstrādes laikā.
Kā darba mērķis tika izvirzīts - noskaidrot Gaiķu pagasta attīstības iespējas un ierobežojumus Brocēnu novadā. Lai sasniegtu darbā izvirzīto mērķi un izpētītu Gaiķu pagasta administratīvi teritoriālo reformu un pagasta attīstības iespējas, darba ietvaros veiktas padziļinātās intervijas ar ekspertiem. Reforma skar ikvienu pašvaldības iedzīvotāju, tādēļ veikta arī Gaiķu pagasta iedzīvotāju aptauja, lai noskaidrotu viņu viedokļus par reformu un varētu izdarīt secinājumus.
…
Bakalaura darbs par GAIĶU pagasta un LV administratīvi teritoriālo reformu. Veiktas intervijas, anketa, novērojumi un dokumentanalīze!
- Administratīvi teritoriālā reforma Gaiķu pagastā un pagasta attīstības iespējas
- Karjeras maiņas motivācija un iespējas
- Nepilngadīgo noziedznieku resocializācijas iespējas Cēsu audzināšanas iestādē
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Sociālo mājokļu politikas attīstība Latvijā kopš 1996.gada
Term Papers for university55
-
Bezdarba analīze un problēmas Latvijā
Term Papers for university50
Evaluated! -
Politisko partiju finansēšana Baltijas valstīs
Term Papers for university45
Evaluated! -
Lietuviešu integrēšanās Rubas pagasta kultūrvidē
Term Papers for university59
Evaluated! -
Pusaudžu grūtniecība kā sociāla problēma
Term Papers for university48
Evaluated!