-
Apmierinātība ar darbu un izdegšanas sindroms vidusskolas skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem un ar darba stāžu virs 10 gadiem
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 2 | |
Teorētiskā daļa | 6 | |
1. | Apmierinātība ar darbu | 6 |
1.1. | Apmierinātības ar darbu psiholoģiskais skatījums | 6 |
1.2. | Faktori, kas ietekmē apmierinātību ar darbu | 8 |
1.3. | Skolotāju apmierinātība ar darbu | 10 |
1.3.1. | Skolotāja profesionālās iezīmes | 15 |
1.3.2. | Pedagoģiskie konflikti | 16 |
2. | Izdegšanas sindroms | 20 |
2.1. | Izdegšanas sindroma psiholoģiskais skatījums | 20 |
2.1.1. | Faktori, kas izraisa izdegšanas sindromu | 23 |
2.1.2. | Pasākumi izdegšanas sindroma profilaksei | 26 |
2.2. | Izdegšanas sindroms skolotāju darbā | 28 |
3. | Izdegšanas sindroma sakarības ar apmierinātību ar darbu | 32 |
Empīriskā daļa | 34 | |
Metode | 34 | |
Rezultāti | 38 | |
Interpretācija | 50 | |
Secinājumi | 56 | |
Nobeigums | 58 | |
Bibliogrāfija | 60 | |
Anotācija | 64 | |
Abstract | 65 | |
Pielikumi | 66 |
NOBEIGUMS
Skolotāju darbs ir sociāli nozīmīgs ieguldījums nākamās paaudzes izveidē, tādēļ ir svarīgi lai skolotājs būtu apmierināts ar savu darbu. Apmierinātību ar darbu nosaka ārējie: darba raksturs un saturs, laba alga un izaugsmes iespējas, darbavietas izvietošanās un tās apkārtējā vide; iekšējie faktori: darba kolēģi un vadība.
Skolotāju profesija ir izdegšanas sindroma attīstīšanās riska grupā, jo darbs ir saistīts ar nepārtrauktu saskarsmi ar dažādiem cilvēkiem - skolēniem, to vecākiem, darba kolēģiem un darba vadību. Izdegšanas sindroma attīstību paātrina: neapmierinošs sociāli-psiholoģiskais klimats, pedagoģiskās organizāciju trūkums, autonomijas trūkums darbā, nelabvēlīgs slodzes sadalījums, zems darba stimulēšanas līmenis, izaugsmes iespēju trūkums. Izdegšanas sindromu nosaka ārējie, jeb organizāciju faktori: darba apstākļi, darba pārpūles, laika trūkums, darbības ilgums, darba saturs, problēmu dziļums, emocionālā tuvība ar klientu, iespēja pieņemt lēmumus; iekšējie, jeb individuālie: vecums, dzimums, izglītība, darba stāžs, personības īpatnības, izturība, kontroles lokus, pašvērtējums u.c.
Rakstot darbu, es vēlējos uzzināt - vai pastāv atšķirības starp apmierinātību ar darbu vidusskolas skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem un apmierinātību ar darbu vidusskolas skolotājiem ar darba stāžu virs 10 gadiem? Vai pastāv atšķirības starp izdegšanas sindroma pazīmēm vidusskolas skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem un izdegšanas sindroma pazīmēm vidusskolas skolotājiem ar darba stāžu virs 10 gadiem? Kādas sakarības ir apmierinātībai ar darbu un izdegšanas sindromu vidusskolas skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem? Kādas sakarības ir apmierinātībai ar darbu un izdegšanas sindromu vidusskolas skolotājiem ar darba stāžu virs 10 gadiem?
Veicot empīrisko pētījumu, es ieguvu šādus rezultātus: augstāki vidējie rādītāji skolotāju apmierinātībai ar darbu ir – apmierinātībā ar darba vadīšanu un darba specifiku, savukārt zemākie – apmierinātībā ar samaksu un papildatlīdzību, šie rezultāti ir vienlīdzīgi skolotājiem ar atšķirīgu darba stāžu, nepastāv statistiski nozīmīga atšķirība starp apmierinātību ar darbu skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem un apmierinātību ar darbu skolotājiem ar darba stāžu virs 10 gadiem, nepastāv statistiski nozīmīga atšķirība nevienā no apmierinātības ar darbu aspektiem, izņemot apmierinātību ar paaugstinājumu amatā, kur augstāki rezultāti bija skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem, pastāv statistiski nozīmīga atšķirība starp emocionālo izsīkumu skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem un emocionālo izsīkumu skolotājiem ar darba stāžu virs 10 gadiem, augstāki vidējie rādītāji ir skolotājiem ar darba stāžu virs 10 gadiem, pastāv statistiski nozīmīga atšķirība starp kopējo izdegšanas sindroma līmeni skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem un kopējo izdegšanas sindroma līmeni skolotājiem ar darba stāžu virs 10 gadiem, augstāki rādītāji ir skolotājiem ar darba stāžu virs 10 gadiem.
Skolotājiem ar darba stāžu virs 10 gadiem ir statistiski nozīmīga sakarība starp emocionālo izsīkumu un apmierinātību ar samaksu, paaugstinājumu amatā, nosacīto atlīdzību, darba kārtību, darba specifiku, komunikāciju, kopējo apmierinātību ar darbu; depersonalizāciju un apmierinātību ar darbabiedriem, komunikāciju; kopējo izdegšanas līmeni un apmierinātību ar samaksu, darba kārtību, darba specifiku, komunikāciju, kopējo apmierinātību ar darbu.
Skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem ir statistiski nozīmīga sakarība starp emocionālo izsīkumu un apmierinātību ar darba specifiku; depersonalizāciju un apmierinātību ar darba vadīšanu, nosacīto atlīdzību, darbabiedriem, kopējo apmierinātību ar darbu; personisko sasniegumu redukciju un apmierinātību ar darba specifiku; kopējo izdegšanas līmeni un apmierinātību ar darbabiedriem, darba specifiku, kopējo apmierinātības līmeni.
Iegūstot šādus rezultātus, man radās ieteikumi nākamiem pētījumiem, pirmkārt veidojot izlases grupas, to respondentu skaitam jābūt lielākam par 50, tādā veidā iegūstot precīzākus rezultātus, iespējams, var noteikt statistiski nozīmīgas atšķirības starp apmierinātību ar darbu skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem un apmierinātību ar darbu skolotājiem ar darba stāžu virs 10 gadiem, otrkārt, nosakot korelācija koeficentu, iespējams, noteiktu sakarības starp daudz vairākiem apmierinātības ar darbu un izdegšanas sindroma aspektiem, treškārt, veikt atsevišķu pētījumu par atalgojuma un izdegšanas sindroma sakarībām, ceturtkārt, rūpīgāk izvērtēt aptauju izvēli pētījumos par skolotāju apmierinātību ar darbu un skolotāju izdegšanas sindromu, vai veikt kvalitatīvo pētījumu.
…
Šis darbs ir par skolotāju apmierinātību ar darbu un skolotāju izdegšanas sindromu, tiek izvērtēts kādi faktori nosaka skolotāju apmierinātību ar darbu un kādi faktori nosaka izdegšanas sindroma attīstību. Empīrisko pētījumu es veidoju atbildot uz šādiem jautājumiem: vai pastāv atšķirības starp apmierinātību ar darbu vidusskolas skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem un apmierinātību ar darbu vidusskolas skolotājiem ar darba stāžu virs 10 gadiem? Vai pastāv atšķirības starp izdegšanas sindroma pazīmēm vidusskolas skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem un izdegšanas sindroma pazīmēm vidusskolas skolotājiem ar darba stāžu virs 10 gadiem? Kādas sakarības ir apmierinātībai ar darbu un izdegšanas sindromam vidusskolas skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem? Kādas sakarības ir apmierinātībai ar darbu un izdegšanas sindromam vidusskolas skolotājiem ar darba stāžu virs 10 gadiem? Veidojot izlases, es atlasīju divas skolotāju grupas, vienu, ar darba stāžu līdz 5 gadiem, otru, ar darba stāžu virs 10 gadiem, katrā 30 respondentu, atlases veids nejauš. Izmantotas aptaujas - „Apmierinātības ar darbu” aptauja (Spector P.E. Job Satisfaction Survey, 1994), adaptēta latviešu valodā 2001.g. I. Bistrova. Emocionālās izdegšanas aptauja MBI (Maslach Burnout Inventory), autore K. Maslača, latviešu valodā tulkojusi Z. Skangale no Vodopjanovas krievu valodas varianta (Skangale, 2004). Apstrādājot datus ieguvu šādus rezultātus: nepastāv statistiski nozīmīgas atšķirības starp apmierinātību ar darbu skolotājiem ar dažādu darba stāžu. Pastāv statistiski nozīmīgas sakarības starp vairākiem apmierinātības ar darbu un izdegšanas sindroma aspektiem: skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem – emocionālo izsīkumu un apmierinātību ar darba specifiku; depersonalizāciju un apmierinātība ar darba vadīšanu, nosacīto atlīdzību, darbabiedriem, kopējo apmierinātību ar darbu; personisko sasniegumu redukciju un apmierinātību ar darba specifiku; kopējo izdegšanas līmeni un apmierinātību ar darbabiedriem, darba specifiku, kopējo apmierinātību ar darbu. Skolotājiem ar darba stāžu virs 10 gadiem – emocionālo aizsīkumu un apmierinātību ar samaksu, paaugstinājumu amatā, nosacīto atlīdzību, darba kārtību, darba specifiku, komunikāciju, kopējo apmierinātību ar darbu; depersonalizāciju un apmierinātību ar darbabiedriem, komunikāciju; kopējo izdegšanas līmeni un apmierinātību ar samaksu, darba kārtību, darba specifiku, komunikāciju, kopējo apmierinātību ar darbu.
- Apmierinātība ar darbu un izdegšanas sindroms vidusskolas skolotājiem ar darba stāžu līdz 5 gadiem un ar darba stāžu virs 10 gadiem
- Laulības šķiršanas ietekme uz bērnu un sociālais darbs šajā procesā
- Personības vajadzības interneta lietotāju vidū vecuma grupā 18-26 gadi
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Personības vajadzības interneta lietotāju vidū vecuma grupā 18-26 gadi
Term Papers for university58
-
Laulības šķiršanas ietekme uz bērnu un sociālais darbs šajā procesā
Term Papers for university50
-
Pašvērtējuma līmeņa atšķirības pusaudžu un jauniešu grupās
Term Papers for university54
-
Rotaļu darbības attīstība, izmantojot zīmju valodu apmācības procesā
Term Papers for university57
Evaluated! -
Rinolālija un tās novēršanas iespējas pirmsskolas vecumā
Term Papers for university38
Evaluated!